Profile number 39912

Assurantieportefeuille van zeer erkend bedrijf

25/06/2009 Date added

Located in

Zuid-Holland

General information

Sector

Service industry

Type of company

Insurance agents

Legal entity

Private limited company

Type of transaction

Assets / liabilities

Life phase enterprise

Full-grown

Employees in FTE

< 5

Type of buyer

  • MBI candidate
  • Strategic acquisition


Financial information

Turnover last financial year

€ 250.000 - € 500.000

Asking price

€ 500.000 - € 1.000.000

Earnings before taxes

€ 0 - € 100.000


Other
Wij bieden u aan: Een jong en zeer gezonde assurantieportefeuille van een zeer erkend bedrijf welke inmiddels meer dan 40 jaar adviseert en bemiddelt in schade- en levensverzekeringen, pensioenen, spaar- en beleggingsproducten, financieringen en hypotheken. De bedrijfsactiviteiten vinden plaats vanuit een huurpand, in postcodegebied 2400. In totaal zijn er 3 medewerkers (2,1 FTE) werkzaam in de B.V. (exclusief directeur/aandeelhouder). Reden van verkoop: De reden van de verkoop van het bedrijf is dat de huidige DGA na een periode van 15 jaar succesvol de onderneming te hebben geleid, vindt dat de tijd is gekomen om de onderneming te verkopen en zich te gaan richten op andere activiteiten en een nieuwe uitdaging in het bedrijfsleven welke niet gerelateerd is aan het bank,- en verzekeringswezen. Gewenste kandidaat: Het bedrijf staat er om bekend om zeer klantgericht te werken, waarbij de klanten vaak 1 op 1 worden geholpen. (Een bankmentaliteit past niet bij ons klantenbestand). Door deze directe service volgen automatisch nieuwe klanten, dit kan worden toegekend door de constante groei die het bedrijf tot op de dag van vandaag meemaakt. Groeimogelijkheden: Het bedrijf heeft een zeer grote groeipotentie, mede door acquisitie te plegen in de huidige bestaande portefeuille (tijd gebrek). Het bedrijf heeft in de afgelopen 40 jaar nog geen enkele directe acquisitie middels advertenties etcetera gedaan. (Het zogenoemde mond op mond reclame effect is absoluut van toepassing geweest bij het bedrijf). Omzet: * De totale jaaromzet bedraagt gemiddeld 400.000,-- Euro per jaar, welke als volgt onder te verdelen; - De doorloopschade provisie circa 230.000,-- Euro per jaar. - De doorloop leven incasso provisie bedraagt circa 10.000,-- Euro per jaar. - De afsluitprovisie leven/hypotheken bedraagt circa 160.000,-- Euro per jaar. - De nog uit te keren hypotheekprovisie (volgens de provisiematch) bedraagt circa 35.000,-- Euro. * De hypotheek omzet bedraagt circa 12.000.000,-- Euro per jaar Kosten: * Personeelskosten bedragen op dit moment circa 65.000 Euro (exclusief directeur/aandeelhouder). * Huisvestingskosten bedragen 14.600,-- Euro per jaar * Algemene kosten bedragen circa 40.000,-- Euro per jaar * Autokosten bedragen circa 10.000,-- Euro per jaar * Verkoopkosten bedragen circa 6.000,-- Euro per jaar * Managementfee DGA bedragen 100.000,-- Euro per jaar * Afschrijvingen bedragen gemiddeld 30.000,-- Euro per jaar * Retourprovisie bedraagt circa 75.000,-- Euro per jaar Transactie: Zowel een activa/passiva alsmede een aandelentransactie behoort tot de mogelijkheden. Personeel: Er zijn op dit moment 3 werknemers in dienst (2,1 FTE). Twee van de drie medewerkers hebben een tijdelijk contract, en dus ??n medewerker heeft een vast contract. Klanten en polissen: * de portefeuilleverdeling in provisie is ca. 60% zakelijk en 40% particulier * de portefeuilleverdeling in klanten is ca. 22% zakelijk en ca. 78% particulier. * het aantal polissen bedraagt ca. 3500 * Het aantal vaste assurantieklanten bedraagt circa 1200. * Het aantal hyphotheek klanten bedraagt circa 250. Rol DGA na verkoop: De directeur/aandeelhouder is bereid om na verkoop gedurende een gewenste periode (mits redelijk) van koper aan te blijven voor de correcte overdracht van het bedrijf. Vraagprijs: Nationale Nederlanden heeft onlangs een volledige portefeuilleanalyse cq. waardebepaling gemaakt en toegekend aan het bedrijf. Gezien de zeer aantrekkelijke portefeuille van het bedrijf, gecombineerd met de ideale groeimogelijkheden hebben wij besloten het advies aangaande de vraagprijs van Nationale Nederlanden over te nemen. De vraagprijs bedraagt derhalve factor 3,3 over de prolongatieprovisie (schade en leven). Overige nog uit keren provisies alsmede inventaris en overige zaken zijn nader overeen te komen. - Eventuele inventaris en inrichting overname bedraagt circa 34.500,-- Euro. Ook de overname van de hypotheekportefeuille is bespreekbaar. De waarde hiervan is door Nationale Nederlanden vastgesteld op factor 1,0 (De koopprijs hiervan willen wij bespreek maken in een eventuele onderhandeling). * De huur van het kantoorpand behoeft eventueel niet te worden overgenomen bij de overname. Afzonderlijke afspraken: Bij de (onderhandeling) overeenkomst zullen er separaat nog afspraken gemaakt moeten worden omtrent; - De nog uit te keren afsluitprovisie van hypotheken die reeds zijn gesloten maar nog moeten passeren na datum van overdracht. Deze dienen aan verkoper worden voldaan. - De nog te ontvangen doorloopprovisie van reeds afgesloten hypotheken. - De compensatie van het belastingsnadeel Vpb bij een eventuele activa/passiva transactie. Datum van overdracht: De doelstelling van de datum van overdracht is voor ons op dit moment gericht op verkoop in 2009. Wij vertrouwen u met het bovenstaande een beknopte en duidelijke omschrijving te hebben gedaan van het bedrijf. Intussen verblijven wij met vriendelijk groet, De verkopende partij

Assurantieportefeuille van zeer erkend bedrijf
Region
Zuid-Holland
Sector
Service industry
Type
For sale
Turnover
250.000 - 500.000
Overname
500.000 - 1.000.000