12 fouten voor uw bedrijf om te voorkomen
Er zijn veel fouten, die u kunt maken als ondernemer: marketing fouten, verkeerde beslissingen, technische fouten, etc. Maar er zijn fouten die je vertragen en fouten die je einde kunnen betekenen. Recentelijk was er een discussie op de site Quora, die was gericht op de onvermijdelijke fouten die nieuwe ondernemers vaak maken. Er waren veel goede suggesties van ervaren ondernemers die hierover konden meepraten. Daarvan hebben we er 12 op een rijtje gezet, die bijzonder duidelijk en nuttig waren.
Problemen wegstoppen
Wanneer er iets misgaat, moet u dit absoluut, beslist, zonder twijfel NIET wegstoppen. Alleen wanneer u de confrontatie ermee aangaat, hebt u een kans om een oplossing voor de problemen te vinden en er iets aan te doen. Dat betekent ook dat u niet moet doen alsof alles goed gaat en er niets aan de hand is tegenover de investeerders en het personeel. Vaak kunnen zij erg behulpzaam zijn, dus waarom zou u ze niet laten helpen?
Alle potentiële klanten proberen te behagen
U kunt nooit iedereen tevredenstellen. Een mogelijkheid is dat u simpelweg geen product gaat ontwikkelen dat aantrekkelijk is voor de gehele markt, laat staan alle mensen. Maak u niet ongerust. Focus op wat u wel kunt doen en richt u op een bepaalde subset.
Te veel willen doen in het begin
U wilt een product of dienst leveren die iedereen doet verbazen en kopers trekt. Dat is begrijpelijk, maar er schuilt wel een addertje onder het gras. Wanneer u te veel tijd besteed met het streven naar het perfecte product, zult u niet genoeg tijd hebben om te jagen op klanten, waardoor u een concurrent toestaat er met uw klanten vandoor te gaan. Deze heeft misschien niet zo’n verbazend product als u, maar heeft wel het voordeel meteen klaar te zijn om te verkopen.
Negeer de antwoorden op uw vragen
U zult regelmatig met uw personeel, investeerders, leveranciers en klanten praten. Zij kunnen u goede inzichten en adviezen geven, waarmee u uw bedrijf kunt verbeteren. Maar dit gebeurt alleen als u hier ook echt naar luistert en dit dus niet negeert. Het is daarentegen ook weer niet zo dat u meteen alles moet doen wat iedereen u vertelt, maar wanneer u alles negeert wat niet meteen aansluit bij uw ideeën, zult u het niet lang volhouden.
Slaafs een succesvolle startup kopiëren
U hebt het nieuwe techniek bedrijf, restaurant concept, consumentenproduct of een ander succesvol nieuw bedrijf gezien en u denkt: “Wat een goed idee is dat. Dat ga ik ook doen!”. Doe dit niet. Het is een enorme fout om te denken dat u dit heel gemakkelijk precies na kunt maken met uw bedrijf. Elk bedrijf heeft andere capaciteiten, middelen, ideeën en kansen. Als u het idee niet aanzienlijk kunt verbeten, kunt u beter iets anders gaan doen.
Denken dat een goed product genoeg is om te slagen
U moet niet denken dat iedereen meteen maar naar u toekomt wanneer u een goed product heeft. Creëer een sterk bedrijf, leer hoe de markt in elkaar zit en handel problemen af. Uw bedrijf moet compleet ontwikkeld zijn om succes te hebben. Een goed product alleen zal niet voldoende zijn om te slagen, waardoor uw bedrijf al snel weer vergeten zal worden.
Het ‘Proof of concept’ overslaan
Bent u er zeker van dat u weet wat uw klanten willen? Natuurlijk weet u dat. Maar wat nou als u er naast zit? Ondenkbaar natuurlijk, maar toch is het mogelijk. U kunt uw ideeën beter even testen, dan zomaar te geloven in uw alwetendheid. Het is beter om eventuele problemen van te voren te weten, zodat u er op tijd kunt iets aan kunt doen en probleemloos uw plannen kunt voortzetten.
U gaan haasten om te profiteren van schaalvoordelen
U wilt graag dat uw bedrijf een klapper wordt, dat is begrijpelijk. Maar reken er niet op. Het opbouwen van een infrastructuur en het inhuren van benodigde krachten voor een grote klapper is een grote fout, wanneer u dit te vroeg doet, omdat uw middelen zullen opraken voordat u de kosten kunt evenaren. Een achterstand op groei is pijnlijk, maar een achterstand op capaciteiten is nog veel erger.
Gefocust blijven op uw visie
Ondernemers zijn vaak erg gepassioneerd over hun concepten en plannen. Denken dat de rest van de wereld dat dan automatisch ook is. Mensen kunnen anders reageren dan u verwacht had. Het veranderen van de omstandigheden kan sommige deuren sluiten of juist openen. Verander uw idee, wanneer dat nodig is om uw bedrijf te laten slagen.
Het geld raakt op
Geld is het bloed van uw bedrijf. Als u geen kosten bespaart waar dat mogelijk is, zonder dat het invloed heeft op de kwaliteit van uw producten of handelingen, zorgt u voor een wond in uw bedrijf en verliest u bloed. Vergeet het luxe kantoor en de leuke extraatjes. Hoe meer geld u bespaart, des te meer tijd hebt u om dingen goed te krijgen en uw bedrijf te zien bloeien.
Later de details uitwerken met mede-oprichters
U gaat in zee met uw partner, misschien een oude vriend, en ineens gaat iets niet helemaal zoals u het had gepland. Iemand zet zich niet genoeg in of haalt de benodigde resultaten niet. Wanneer u niet gedacht hebt aan dingen als een verandering in de manier van communiceren, wie er nou het uiteindelijke besluit heeft of hoe en wanneer u uitbetaald wordt, dan zoekt u problemen op. Zorg dat u al deze details meteen duidelijk hebt vanaf het begin.
Genoegen nemen met fundamentele financiële gegevens
Een boekhouder en een kopie van QuickBooks is geen financieel systeem. Als je intentie is om het bedrijf te laten groeien, dient u een boekhouding te hebben die in overeenstemming is met de algemeen aanvaarde boekhoudprincipes. Beleggers, wervende bedrijven en de aandelenmarkt verwachten dan ook dat u doet dit heeft. Zorg dat dit vanaf het begin goed bijgehouden wordt. Werk daarnaast uit welke statistieken het belangrijkste zijn voor diverse aspecten van het bedrijf en genereer deze gegevens. Ken ook de bijkomende kosten van een extra product eenheid, hoe duur het is om een nieuwe klant te werven, de gemiddelde levenslange waarde van een klant of wat anders voor u van invloed kan zijn op het maken van beslissingen.