3 redenen waarom nu de beste tijd is om je bedrijf te verkopen
“Bij twijfel niet inhalen” zeggen ze weleens. Indien men twijfelt over de verkoop van de onderneming dan gebeurt het vaak dat ondernemers wachten met verkopen tot ze het zeker weten. In dit artikel geeft onze partner Company Brokers drie goede redenen om bij dergelijke twijfel juist wél in te halen.
1. Ondernemen op halve kracht
Als je twijfelt over het verkopen van je onderneming, heeft dit in negen van de tien gevallen een achterliggende oorzaak. Vind je jouw werk nog wel leuk? Ben je toe aan iets anders of is er iets voorgevallen in je leven waardoor je bent veranderd? Veranderingen horen bij het leven, maar soms zijn ze lastig te combineren met bestaande verantwoordelijkheden. Verschuiven je interesses en behoeften dan verschuift ook je focus. Het zal extra energie kosten om door te gaan. Energie die je anders volledig aan je onderneming had gewijd. Op dat moment kan verkopen bevrijdend zijn, bovendien draag je jouw bedrijf graag op het hoogtepunt over.
2. Nu = Straks, Straks = Later
Wil je straks verkopen maar nu nog niet? Bedenk wel dat een gemiddeld verkooptraject niet in enkele weken is afgerond. Wil je straks kunnen verkopen, dan zul je nu de eerste stappen moeten zetten. Het hele traject van te koop zetten, onderhandelen tot afronden van een bedrijfsoverdracht kost al gauw enkele maanden tot een jaar. Kies je ervoor nu nog geen stappen te zetten, dan zul je dat ongetwijfeld straks wel doen. Tel je daar dan de looptijd bij op van het proces van bedrijfsoverdracht en dan is het voor je het weet ineens later. Kortom: wil je straks verkopen? Handel dan nu. Wil je later verkopen? Handel dan straks!
3. Waarde = Potentie
Zoals bekend wordt de waarde van de onderneming vaak volgens algemeen geaccepteerde methoden van waardeberekening bepaald. Volgens veel accountants en boekhouders is dit ook dé daadwerkelijke waarde. De ervaring leert dat de praktijk wat minder zwart-wit is. De waarde van de onderneming wordt uiteindelijk alleen maar bepaald door wat de koper er uiteindelijk voor betaalt. En die waarde is meer als hij of zij kansen ziet. Hoe interessant is nu een bedrijf dat al zijn kansen al benut heeft? Wachten tot je bedrijf volledig geoptimaliseerd is voor verkoop, is dan ook niet heel handig. Je elimineert de kansen voor de koper en ontneemt de koper daarmee zijn koopargumenten.
Bas van den Engel