8 aandachtspunten bij het verkopen van je bedrijf
Wanneer je bezig bent om je bedrijf te verkopen, wil je natuurlijk graag zo snel mogelijk een geschikte koper vinden. Het is daarom belangrijk dat je bedrijf zo aantrekkelijk mogelijk is voor een potentiële koper. Kopers zoeken naar goed geleide ondernemingen, met gemotiveerd personeel, een keurige administratie, een opgeruimd bedrijfspand en goede winstcijfers. Hoe beter je deze zaken voor elkaar hebt, hoe gemakkelijker de overname van je bedrijf zal verlopen. Het is daarom verstandig om tijdig te beginnen met het verkoopklaar maken van je bedrijf, wanneer je speelt met de gedachte van bedrijfsverkoop.
De volgende 8 punten mag je daarbij nooit vergeten:
1. Het aanpassen van je bedrijf
Weet welke bedrijfsactiviteiten goed in de markt liggen en welke minder. Houd hierbij overnames van soortgelijke bedrijven (concurrenten) in de gaten. Wat voor prijs wordt voor deze bedrijven betaald? Waar is de verkoopprijs op gebaseerd? En wat is het verschil in activiteiten of bedrijfsvoering met jouw onderneming? Oftewel wat zou je kunnen verbeteren om de verkoopprijs van jouw onderneming te stimuleren? Je bouwt minder interessante activiteiten af - hoe moeilijk dat ook is - en concentreert je op enkele kernactiviteiten. Het helpt hierbij als je een duidelijk beeld van de potentiële koper en uiteindelijke prijs in gedachten hebt.
2. Reorganisatie op fiscaal gebied
Het kan interessant zijn om nog een aantal wijzigingen op fiscaal gebied door te voeren, voordat je overgaat tot de verkoop van je bedrijf. Het is wel zaak om hier op tijd mee te beginnen, want in veel gevallen is een periode van vijf jaar nodig om wijzigingen aan te brengen zodat je fiscaal het meest gunstig uit bent. Wil je bijvoorbeeld je eenmanszaak nog geruisloos inbrengen in een holding zodat je de verkoop van je activiteiten belastingvrij kunt ontvangen? Of wil je nog aandeelhouders aantrekken of uitkopen? Moet het onroerend goed naar privé overgeheveld worden, wat veel geld oplevert? Begin op tijd met deze zaken en laat je goed adviseren door een gespecialiseerde fiscalist.
3. Het personeel
Voor een koper is het natuurlijk van groot belang dat het bedrijf gewoon doordraait na verkoop. Hoe gek het misschien ook klinkt, zorg ervoor dat je jezelf zo misbaar mogelijk maakt voor de onderneming. Immers hoe minder afhankelijk je bedrijf van jou is, hoe makkelijker het overgenomen kan worden. Blijven je belangrijkste medewerkers bij de zaak of moet de koper maar afwachten wat er gebeurt? Als je tijdig de betrokken medewerkers inlicht en committeert is er minder risico dat ze na de verkoop alsnog vertrekken.
4. De spreekwoordelijke lijken in de kast
Een koper wil natuurlijk niet allerhande ellende aantreffen nadat ie je bedrijf gekocht heeft. Een due diligence of boekenonderzoek is daarom ook standaard bij een bedrijfsovername. Hierbij komen eventuele lijken in de kast aan het licht. Zorg er dan ook voor dat eventuele problemen op voorhand opgelost worden, omdat ze anders kunnen zorgen voor een vertrouwensbreuk wanneer ze pas later tijdens de due diligence aan het licht komen. Zijn alle contracten met leveranciers en afnemers in orde? Zorg dat problemen hiermee maar ook met dreigende belastingclaims en rechtszaken van klanten zijn opgelost, zodat er geen redenen zijn om de verkoop te laten afketsen.
5. Management rapportages
Niets is beter dan een bedrijf waar alle rapporten in orde zijn. Als goede ondernemer heb je je jaarverslagen, analyse en management rapportages klaarliggen. Goed geïnformeerde directies wekken vertrouwen op bij kopers. Moet je daarentegen veel antwoorden schuldig blijven: 'de winstbijdrage van dat product, dat moet je maar aan mijn accountant vragen' dan levert dat onzekerheid en uitstel of zelfs afstel van de onderhandelingen op.
6. Inventariseer je bezittingen
Je voorraden, bedrijfsauto's, machines, computers moet je inventariseren en je moet aangeven in welke staat ze zich bevinden.
7. De eerste indruk is een daalder waard
Bij het eerste bezoek dat een potentiële koper aan je zaak brengt vormt hij zich een eerste indruk. Je zorgt ervoor dat alles schoon en opgeruimd is, dat het pand recentelijk is geschilderd, dat het personeel vrolijk en behulpzaam is en dat er verse bloemen in de vergaderruimte staan. Na het eerste bezoek verlaat de koper je bedrijf met een uitstekende indruk en is gemotiveerd om door te gaan met de onderhandelingen.
8. Financiële rapportage
Een koper gaat je cijfers onder een vergrootglas leggen. Hij wil weten of er winst wordt gemaakt en wat de kwaliteit is van de winst. Heb je om fiscale redenen jaren de winst gedrukt? Nu is het zaak om winst te laten zien. Heb je privé zaken op je bedrijf zoals een forse rekening courant, een huis of andere luxe en onnodige zaken? Haal ze weg. Je opgepoetste cijfers en bedrijfsinformatie komen terecht in het door jou en/of je adviseur opgestelde 'verkoop-memorandum'. Je huiswerk vertaalt zich terug in een betere deal.
Zelf je bedrijf verkopen?
Wil jij je bedrijf verkopen? Bekijk de mogelijkheden die wij bieden.