Terug naar het overzicht

Bedrijf verkopen? Eerst vakantie!

Een van de belangrijkste overwegingen bij een bedrijf kopen, is de vraag of het bedrijf goed zou presteren zonder zijn eigenaar voor een langere periode. Dit is namelijk wel zo handig voor een potentiële koper. Dus als je van plan bent om over te gaan op je bedrijf verkopen, moet je zorgen dat het bedrijf niet te afhankelijk is van jou. Ga eens op vakantie en test het uit! Bij een bedrijfsovername krjigt deze koper namelijk de grote verantwoordelijkheid om die eigenaar, waarvan het bedrijf zo afhankelijk is, te vervangen. En wanneer die koper daar dan niet in slaagt, zal het bedrijf lang niet zo goed lopen als voor die bedrijfsovername. Het is dus een groot risico bij het kopen van een bedrijf, waardoor de waarde van het bedrijf ook een stuk lager ligt. Dat zorgt er dan op zijn beurt weer voor dat je niet het bedrag krijgt wat je zou moeten krijgen voor het bedrijf. Zorg daarom dat het bedrijf niet te afhankelijk van je wordt en dat het ook zonder jou kan functioneren, voordat je begint aan de bedrijfsverkoop.

Neem eens een keer een week vrij om te testen of het bedrijf met jouw afwezigheid kan omgaan. Laat al het papierwerk en de electronica achter en antwoord geen telefoonoproepen of e-mails. Ga op vakantie naar het buitenland, naar een pretpark of een welnessresort. Het maakt niet uit wat je gaat doen, als je maar iets gaat doen waarbij je niet de hele tijd aan het bedrijf denkt. Wanneer je weer terugkomt, word je waarschijnlijk aangenaam verrast, als je ziet hoe goed het personeelsteam het zonder jou heeft gered. Je werknemers hebben in de tussentijd waarschijnlijk ook een aantal beslissingen moeten maken, waar ze anders voor de zekerheid mee naar jou waren gekomen. En hoe is dit afgelopen? Dat het allemaal gewoon goed is gegaan, is het een goed teken. Het geeft aan dat je een goedfunctionerend personeelsteam hebt. En natuurlijk ook dat je vaker op vakantie moet gaan! Je zult waarschijnlijk ook terug komen op een kantoor met stapels papier en een stampvolle inbox. In plaats van er zonder na te denken in te duiken en haastig proberen snel door alles heen te werken, moet je eens rustig gaan zitten en alles op je gemak doorkijken. Kijk naar elk probleem door de lens van een mogelijk probleem met het team, de systemen of de organisatiestructuur.  

Team

Met elk potentiëel probleem moet je jezelf afvragen of iemand in jouw team dit misschien al had kunnen oplossen. Zo ja, waarom het dan toch niet gebeurd is. Kwam dit door jouw afwezigheid of had het een andere reden? Als het antwoord ‘Niemand’ is, is het nu tijd om hier iets aan te doen, voordat het nog een keer gebeurt. Leer een van je werknemers om het te doen of laat iemand een cursus nemen om het te leren. Een derde optie is om eventueel een persoon aan het personeelsbestand toe te voegen die het probleem wel zou kunnen verhelpen.  

Systemen

Kijk vervolgens naar de systemen en procedures. Zou de kwestie verholpen kunnen zijn met een bepaald systeem of een aantal regels? Zorg dat voor de werknemers duidelijk is wat er moet gebeuren en hoe het moet gebeuren. Probeer zo veel mogelijk routines in te voeren. Routine, routine, routine! Op deze manier zal alles soepel verlopen en zul je zien dat het personeel het bedrijf bijna zelfstandig draaiende kan houden zonder dat jouw bemoeienis nog nodig is.  

Organisatiestructuur

De meeste bedrijfseigenaren denken (deels terecht) alles zelf het best te kunnen. Hierdoor willen ze bepaalde taken vaak ook zelf doen, wat hen een bottleneck maakt in de onderneming. Gaat bij jouw bedrijf verantwoordelijkheid hand in hand met gezag? Is het zo, dat iedereen zijn werk verslonst als de baas er niet is? Dansen de muizen op tafel? Alleen al de gedachte aan al die brandjes die jij kunt gaan blussen na een vakantie kan je misschien wel buikpijn geven. Zo moet je niet denken. Als je terugkomt op kantoor zul je zien dat de onderneming nog steeds overeind staat en dat het allemaal nog gewoon goed gaat.  

Je bedrijf verkopen

Elke keer dat jij op vakantie gaat, zul je zien dat het team weer gegroeid is en weer beter is gaan samenwerken. De hele onderneming is meer waard geworden, dus kun je het bedrijf ook voor meer verkopen!