Bedrijf verkopen? Hier moet je rekening mee houden!
Als je van plan bent om nu, of ergens in de toekomst, je bedrijf te verkopen, dan is een goede voorbereiding erg belangrijk. Je doet namelijk niet zomaar iets. Je verkoopt geen dvd op de markt, maar misschien wel je levenswerk. Maar waar moet je sowieso rekening mee houden bij de verkoop van een bedrijf? In dit artikel geven we je graag advies voor een succesvolle verkoop.
Het verkoopklaar maken van je onderneming
Dit klinkt misschien een beetje raar, maar sommige ondernemingen maken vanaf de start van de onderneming alles al verkoopklaar. Een onderneming kun je wat dat betreft vergelijken met een woning. Je kunt er zelf een lange tijd van genieten en vervolgens tegen een goede prijs verkopen, maar dan moet je wel de juiste beslissingen nemen. Maar wat houdt het verkoopklaar maken van je onderneming dan precies in?
Daarbij kun je in de eerste plaats denken aan het afsluiten van contracten en het opstellen van goede algemene voorwaarden. Ook het opstellen van concurrentiebedingen en je bezighouden met juridische zaken, valt onder het verkoopklaar maken van je woning. Het is ook belangrijk om je onderneming duurzaam te maken en dat doe je onder meer met managed cloud hosting. Deze hostingvorm wordt als duurzaam gezien en tegelijkertijd is die ook flexibel en veilig.
Een grondige waardebepaling
De waardebepaling hoort natuurlijk ook bij de voorbereiding. Het is relatief lastig om de waarde van een onderneming te bepalen, omdat dit van verschillende factoren afhankelijk is. In de eerste plaats heb je natuurlijk de waarde van de fysieke objecten. Dat is relatief makkelijk vast te stellen. Denk aan de waarde van het bedrijfspand, zakelijke auto’s, laptops en ga zo maar verder. Maar daarnaast moet natuurlijk ook naar de omzet gekeken worden en het onderscheidende vermogen van je onderneming. Als je dit allemaal in kaart brengt, dan zijn geïnteresseerden sneller geneigd om een goed bod uit te brengen.
Niet alleen de prijs is belangrijk!
Het kopje van deze alinea contrasteert een beetje met de vorige alinea, maar toch is het een feit dat niet alleen de prijs van de onderneming belangrijk is. Er bestaat immers ook nog zoiets als emotionele waarde. De meeste ondernemers hebben immers veel liefde in hun bedrijf gestopt en ze willen dat het bedrijf ook na de overname nog glorieus doorgaat. Voor de verkoop is het dan ook belangrijk om te onderzoeken in hoeverre er continuïteit is.
Wordt je bedrijf bijvoorbeeld opgekocht door een grote multinational en gaat daarmee de uniciteit verloren? En hoe zit het bijvoorbeeld met het personeel? De mensen die altijd voor je klaarstonden. Kunnen die bij het bedrijf blijven werken? Het is zeer relevant om dergelijke zaken te onderzoeken voordat je je onderneming daadwerkelijk gaat verkopen.