Terug naar het overzicht

Diensten en services in huis halen of uitbesteden als onderneming

Naarmate je bedrijf groeit, kan ook de noodzaak van het uitbreiden van het personeelsbestand toenemen. Waar een medewerker voorheen verantwoordelijk was voor zowel de financiële administratie als bijvoorbeeld de online marketing van je organisatie, is dat met de groei van je zaak niet langer mogelijk. Het bijhouden van de financiën kost te veel tijd om een medewerker zich ook te laten richten op de online marketing en andersom. Of denk aan praktische zaken als het schoonmaken van de keuken en bureaus aan het eind van de dag. Waar je voorheen zelf een doek over de bureaus haalde voordat je naar huis ging, kies je nu misschien voor de hulp van een professioneel schoonmaakbedrijf

In deze situatie sta je voor de vraag: moet ik diensten en services in huis halen, of deze uitbesteden aan een andere onderneming? In het eerste geval kan een bedrijfsovername een optie zijn. 

 

Uitbesteden van verschillenden diensten

Kantoren schoonmaken is een dienst waarvan het doorgaans weinig meerwaarde heeft om deze in huis te halen. Externe partijen hebben de kennis, expertise en manschappen om je kantoor aan het eind van de dag op grondige wijze schoon te maken. Zo kunnen collega’s een volgende dag in een frisse omgeving van start gaan met hun taken. Bij bijvoorbeeld online marketing is dit lastiger. Sommige bedrijven nemen zelf een aantal marketeers aan om hun online activiteiten te coördineren. Anderen kiezen voor het volledig uitbesteden ervan aan een externe partij. Immers, zo’n externe partij heeft de kennis en tools al in huis. Met het aannemen van een online marketeer alleen ben je er vaak niet. 

 

Dienstenpakket uitbreiden met een bedrijfsovername 

Een bedrijfsovername is onder meer interessant bij een uitbreiding van het eigen dienstenpakket of productassortiment. Mogelijk bied je momenteel producten aan, waarvan je verwacht dat deze in de komende jaren aan populariteit verliezen. Zo kan er inmiddels een duurzamer of kwalitatief beter alternatief verkrijgbaar zijn op de markt. In zo’n situatie kun je ervoor kiezen om de volledige productielijn te herzien om dit nieuwe product te kunnen produceren. Dat kost veel tijd en levert lang niet altijd succes op. Een passend alternatief is de overname van een start- of scale-up die momenteel al bekwaam is in de productie van dit nieuwe product. 

Je haalt hiermee niet alleen veel kennis in huis, maar vaak ook nieuwe collega’s. Deze nieuwe collega’s kunnen je bestaande medewerkers op weg helpen bij het produceren van dit nieuwe product.