Terug naar het overzicht

Do’s en don’ts onderhandelen tijdens een bedrijfsovername

Wat zijn de do’s en don’ts tijdens de onderhandelingen van een bedrijfsovername? Zorg voor een goede voorbereiding.
 

Do’s en don’ts onderhandelen

Na de kennismaking tussen koper en verkoper en de informatieverstrekking over en weer zal het gesprek overgaan naar onderhandeling. Althans, als beide partijen nog steeds positief gestemd zijn. Een interessante fase waarbij het met name aankomt op een goede voorbereiding, vaardigheden en emotiemanagement. Om dit in goede banen te leiden hebben wij enkele do’s en don’ts in kaart gebracht.
 

Do’s: Wat moet je vooral wél doen tijdens onderhandelingen?

  • Leg de agendapunten op tafel
  • Geef een begin- en eindtijd aan
  • Bepaal vooraf heldere doelstellingen
  • Formuleer alle termen en begrippen duidelijk, gebruik eventueel een rekenvoorbeeld ter voorkoming van misverstanden
  • Luister goed naar andere partijen, observeer ook de non-verbale communicatie
  • Wees niet bang voor stiltes – laat ze dan ook gerust ontstaan
  • Noteer alle besproken zaken
  • Plan indien nodig een pauze in
  • Bouw voort op gemeenschappelijke ideeën én benadruk de overeenkomsten
  • Vraag naar de belangen van de andere partij
  • Doe geen concessies zónder er iets voor terug te vragen
  • Houd de sfeer goed, maar behoud afstand
  • Sluit af met het formuleren van het bereikte besluit om te checken of dit klopt
  • Maak een afspraak voor de uitvoering en opvolging: ga na wie de volgende stap neemt én binnen welk tijdsbestek dit is
 

Don’ts: Wat moet je absoluut níet doen tijdens onderhandelingen

  • Laat je niet onder tijdsdruk zetten
  • Emotioneel onderhandelen, alhoewel emotie ‘gebruikt’ mag worden
  • Eventuele kritiek van de tegenpartij persoonlijk opnemen
  • Teveel praten en andere partijen onderbreken
  • Doorgaan bij vermoeidheid
 

Waar moet je nog meer rekening mee houden?

Vanuit onze ervaring is het duidelijk dat je de onderhandeling níet zelf moet doen. Simpelweg omdat het te veel valkuilen heeft die een negatieve impact kunnen hebben op de onderhandelingen. En daarmee ook op de uitkomst van het onderhandelingsproces. 
 
Daarom is het ook zinvol om een overnameadviseur te betrekken. Naast het voeren van de regie tijdens de onderhandelingen, kan deze ook zijn emoties managen. Dat komt omdat hij (emotioneel) niet betrokken is bij het bedrijf. Als je namelijk jarenlang met hart en ziel aan je bedrijf hebt gewerkt, is het lastig om kritiek niet persoonlijk op te nemen. 
 

Over Bedrijventekoop.nl

Sinds 2002 zijn wij hét grootste bedrijfsovernameplatform van de Benelux. Wij doen er dan ook alles aan om vraag en aanbod snel én doeltreffend bij elkaar te brengen. Met een ruim aanbod van zowel kopers als verkopers ben je bij ons aan het juiste adres als je een bedrijf wilt kopen óf verkopen. 
 
Ook hebben wij een ruim netwerk opgebouwd. En dat netwerk stellen wij graag tot je beschikking. Via onze aangesloten overnameadviseurs ontvang je dan ook de hulp die nodig is tijdens het onderhandelen van een bedrijfsovername. Benieuwd wat wij nog meer voor je kunnen betekenen? Neem dan contact op.