Fiscale tips bij de bedrijfsoverdracht
Het is misschien nog ver weg, maar er is een grote kans dat als u een ondernemer bent met een eigen bedrijf, dat u op een dag aan een bedrijfsovername gaat beginnen. U draagt dan u bedrijf over aan een andere eigenaar, bijvoorbeeld aan uw familie of aan derden. Als u uw bedrijf nalaat of schenkt is de kans groot dat er veel belasting moet worden betaald door de nieuwe eigenaar. Hier volgen 5 tips om deze belastingdruk te verlagen.
Tip 1: voorbereiding
Een bedrijfsoverdracht is iets waar elke zelfstandige ondernemers wel eens mee te maken kan krijgen. Het gebeurd niet vaak, maar het is wel een onderwerp die u zorgvuldig kunt en moet plannen. Het is hierbij zeer belangrijk dat u hieraan op tijd begint. Het bedrijf gereed maken voor de verkoop neemt veel tijd in beslag. U moet uw bedrijf flexibel maken, de balans opschonen, een potentiële opvolger zoeken en nog veel meer. Ook moet er gedacht worden aan welke vorm van bedrijfsoverdracht er gebruikt gaat worden gemaakt, een strategische koper, management buy in of management buy out? Een goede voorbereiding hebben is dus zeer belangrijk voor een bedrijfsoverdracht. Het is ook raadzaam om al in een vroeg stadium een adviseur erbij te betrekken of u te laten adviseren, zodat er niks over het hoofd wordt gezien. U kunt in dit blog bericht over 'de bedrijfsovername' en in dit blog bericht over 'verschillende manieren van bedrijfsovername' meer informatie vinden.
Tip 2: Toekomstplannen
Er moet natuurlijk ook nagedacht worden over wat u gaat doen na de bedrijfsoverdracht. Veel ondernemers vergeten om goed na te denken over hun eigen toekomst, en met name over de financiële kant. Gaat u na de bedrijfsoverdracht verder met een nieuw avontuur en laat u uw oude bedrijf los, of wilt u nog een actieve rol of een adviserende rol blijven spelen? De toekomst van het bedrijf is in beide gevallen belangrijk voor de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR). Om van deze regeling te kunnen profiteren moet de nieuwe eigenaar het bedrijf minimaal 5 jaar lang continueren en alle aandelen behouden. De BOR moet door u zelf worden aangevraagd bij de Belastingdienst!
Tip 3: Doorschuifregeling
Bij een bedrijfsoverdracht moet vaak ook inkomstenbelasting worden betaald. Deze belasting kan, zowel bij vererven als schenken, zoveel mogelijk worden doorgeschoven naar de nieuwe eigenaar. De heffing word dan bijvoorbeeld pas betaald door de nieuwe eigenaar op het moment dat hij de bedrijfsaandelen overdraagt. Het is zeer belangrijk om, als u van de doorschuifregeling gebruik wilt maken, om hier al in een vroeg stadium aan te denken. Dit omdat de nieuwe eigenaar minimaal 36 maanden op de loonlijst dient te staan direct voorafgaand aan de schenking.
Tip 4: Vastgoed
Het is ook belangrijk om te kijken of vermogensbestanddelen kunnen worden aangemerkt als ondernemingsvermogen. De BOR geldt namelijk niet voor beleggingsvermogen. De vastgoed van uw onderneming kan vooral een verschil maken. U kunt uw vastgoed verhuren aan de nieuwe eigenaar. Dit wordt dan gezien als ondernemingsvermogen. Als u een goede bedrijfsstructuur heeft en uw onderneming het vastgoed zelf gebruikt, dan is er ook sprake van ondernemingsvastgoed.
Tip 5. Papierwerk
Het papierwerk is zeer belangrijk voor de afronding van de bedrijfsoverdracht. Ook al heeft u alles nog zo goed geregeld en uitgedacht, maar als bijvoorbeeld uw huwelijks voorwaarden, testament en/of bedrijfsstatuten niet aansluiten op de bedrijfsoverdracht, dan kan dit leiden tot vervelende situaties. Het is belangrijk om hiervoor een tijdige check en eventuele aanpassingen te doen om ervoor te zorgen dat alles goed verloopt en wordt overgedragen aan de bedrijfsopvolger.