In gesprek met: Harry Helwegen – Diligence
Van tijd tot tijd gaan wij in gesprek met een van onze aangesloten partners om ze wat beter te leren kennen. Dit keer is het de beurt aan Harry Helwegen van Diligence. Harry is inmiddels 22 jaar actief als overnameadviseur. Wij spraken hem over zijn organisatie en vroegen hem naar zijn kijk op de overnamemarkt en de gevolgen die de huidige crisis met zich meebrengt.
In eerste instantie leek Harry voorbestemd voor de auto-industrie, maar na dienstverbanden bij DAF en BP kwam hij uiteindelijk in 1998 bij Diligence terecht en is daar niet meer weggegaan. “Bij BP heb ik lang gezeten. Ik heb onder meer een afdeling geleid verantwoordelijk voor het realiseren van nieuwe benzinestations. Het kwam toen ook voor dat bedrijven ter overname werden aangeboden die eigenaar waren van een of meerdere benzinestations. Ook zat ik in het team dat deals maakte om oliehandelaren over te nemen. Het doen van deze deals was het leukste onderdeel van mijn werkzaamheden. Op een gegeven moment kon ik mij carrière bij BP alleen voortzetten als ik naar een ver buitenland zou gaan, maar dit wilde ik niet. Ik ben toen op zoek gegaan naar een nieuwe uitdaging, passend bij wat ik het leukst vond van wat ik bij BP heb gedaan, deals doen. Zo kwam ik terecht bij Diligence. Ik kocht me in en heb daar nog geen dag spijt van gehad.”
Diligence
Diligence is ruim 22 jaar geleden opgericht en startte oorspronkelijk in Maastricht. Inmiddels zijn ze uitgegroeid tot een landelijke organisatie met 11 vestigingen verdeeld over het hele land. “Toen ik 22 jaar geleden begon, was Diligence net een half jaar daarvoor gestart. Van de huidige partners was alleen Rob Beeren toen al actief. In eerste instantie opereerden we als een franchiseorganisatie, maar na enkele jaren hebben we de oprichter uitgekocht en zijn we overgegaan naar een partnerstructuur. Elke partner doet zijn eigen deals. Hierbij krijgt ieder de ruimte om zelf de transactie in te richten zoals hij of zij wil. De uitstraling naar buiten is echter eenduidig. We maken bijvoorbeeld allemaal gebruik van hetzelfde informatiememorandum en andere documentatie.”
Volgens Harry is het landelijk actieve netwerk een belangrijke pijler van de organisatie. Hierdoor is Diligence in staat om klanten door het hele land op regionaal niveau te bedienen. “Zelf ben ik bijvoorbeeld actief vanuit Baarn, maar we hebben ook kantoren in onder andere Amsterdam, Rotterdam en Maastricht. We zitten dus dicht bij de klant en weten wat in de regio speelt.” Door het landelijke karakter is het voor Diligence mogelijk om zich op een brede doelgroep te richten. ”We richten ons op bedrijven in het mkb met een omzet tot twintig miljoen euro. Het grootste gedeelte hiervan zit in de categorie van twee tot acht miljoen. Voor deze bedrijven kunnen wij als overnameadviseur echt het verschil maken. Vaak zijn dit familiebedrijven die worden geleid door een directeur-grootaandeelhouder met een gebrek aan opvolging. We helpen deze partijen met alle vragen en emoties die bij een bedrijfsovername komen kijken. We bedienen alle branches, behalve horeca, landbouw en detailhandel. De horeca is een bijzondere branche waarin je specialisten hebt die uitsluitend horeca transacties doen. Detailhandel is vaak klein en dan zijn we al gauw te duur, waardoor onze toegevoegde waarde gering is. Het gros van onze opdrachten betreft bedrijven in de handel, industrie, dienstverlening en productie. We kunnen zowel de koop- als verkoopkant van een overname begeleiden, maar onze portefeuille bestaat voor het grootste deel uit verkoopopdrachten.”
Met de huidige crisis komen een aantal voordelen van een grotere organisatie aan het licht. “De kracht van ons concept zit hem in de samenwerking. Als een van ons een opdracht krijgt, dan kijken de andere tien met je mee. Ieder van ons heeft zijn eigen kwaliteiten en we hebben allemaal al het een en ander meegemaakt. Dit delen we met elkaar. Hierdoor zorgen we ervoor dat we zo snel mogelijk tot een kwalitatieve deal komen. Je kunt altijd bij elkaar terecht voor oplossingen, dat maakt ons sterk.” Waar veel adviseurs last hebben van teruglopende orderportefeuilles, blijken ze hier bij Diligence weinig last van te hebben. Volgens Harry is dit iets wat ze zelf opgebouwd hebben. “Wij behoren tot de oudste kantoren op het gebied van bedrijfsovernames, dit zorgt voor vertrouwen. Een bedrijfsovername is veruit de grootste transactie die een ondernemer in zijn leven doet. Er zitten veel risico’s aan en alles moet heel erg goed geregeld worden. Wij staan dicht bij de klant en hebben door de jaren heen een goede naam opgebouwd. Dit zorgt voor mond-tot-mond reclame en vooral in periodes als deze plukken we hier de vruchten van. Een eenpitter is bijvoorbeeld veel kwetsbaarder in een crisissituatie. Dat wil zeker niet zeggen dat hij of zij slecht werk levert, maar zij kunnen niet terugvallen op een groter netwerk als het even wat minder gaat.”
Overnamemarkt
Over de huidige situatie op de overnamemarkt is Harry, ondanks de aanhoudende Corona-perikelen, gematigd positief. “Het voordeel van de huidige crisis is dat het geen economische crisis is. De economie lijdt wel, maar veel bedrijven zijn nog gezond. Dit is een groot verschil met de kredietcrisis van 2008. Dat was wel een financiële crisis, waarbij iedereen geraakt werd. Nu is het meer sectorgevoelig. In sommige sectoren valt de vraag volledig weg, terwijl andere sectoren juist boven zichzelf uitstijgen. In veel branches is dit maar tijdelijk, al zal het nog een hele tijd duren voor alles weer normaal wordt. De overnamemarkt is conjunctuurgevoelig, maar het effect werkt vaak pas wat later door. Eerst merk je het bij de grote corporates, daarna druppelt het door naar het mkb. Momenteel zie je verschillende ondernemers hun verkoopplannen nog steeds doorzetten. Voor goede bedrijven worden ook nog steeds mooie prijzen betaald. Maar doordat er veel onzekerheid heerst, worden ook veel verkooptrajecten stopgezet.”
Daarnaast ziet Harry een verschil ontstaan in kopers: “Momenteel doen banken erg moeilijk over de financiering van een overname. Private equity partijen zien daardoor hun kans schoon. Zij kijken verder dan de huidige crisis en zien waar kansen liggen. Een ondernemer die zijn of haar bedrijf verkoopt, vindt het fijn om financiële zekerheid te hebben. Kapitaal is bij deze partijen aanwezig, waardoor zij een interessante optie zijn. Aan de andere kant is het voor een MBI-kandidaat juist lastiger geworden om een bedrijf over te nemen. Doordat banken moeilijker doen over de financiering zullen zij meer eigen geld in moet leggen.” Volgens hem wordt dit voor een deel opgevangen door veranderende dealstructuren. “In de praktijk zien we dat verkopers vaker een achtergestelde lening verstrekken en dat het bedrag dat ze als lening in het bedrijf achterlaten groter is dan voorheen. Daarnaast zien we ook meer earn-out constructies. Hierbij hangt veel af van de mogelijkheid voor de ondernemer om aan te blijven na de verkoop. Wanneer hij aan kan blijven, kan hij namelijk invloed uit blijven oefenen op de bedrijfsvoering. Hiermee wordt een deel van de risico’s die aan zo’n constructie kleven gedekt.” Risico blijkt het sleutelwoord te zijn, zeker in deze tijd. Volgens Harry vergroot dit de toegevoegde waarde van een goede adviseur. “Nog meer dan voorheen is het continu risico’s afwegen. Daarbij geldt de vraag: wie pakt welk risico? Het is de taak van een overnameadviseur om de risico’s zo veel mogelijk af te schermen voor zijn klant. Hier kan een goede adviseur het verschil maken. Ook al zijn ze het er niet altijd mee eens, de klant vertrouwt op ons oordeel.”
De toekomst ziet hij met vertrouwen tegemoet. “Het begint weer langzaam op gang te komen. Er is bijvoorbeeld weer meer persoonlijk contact in plaats van contact middels video. Zo lang de maatregelen dit toelaten, want we moeten natuurlijk altijd aan de regels voldoen. Het traject kan weer rechtstreeks en dat is vaak nodig, omdat harde noten kraken via een schermpje lastig is.” Veel valt of staat met de aanpak van de crisis en het herstel van de economie. “De economische schade van deze crisis is enorm, maar zoals gezegd is het gelukkig geen economische crisis. We horen veel positieve geluiden in verschillende branches. De meningen over het herstel zijn verdeeld en het zal nog een aantal jaar duren voor alles volledig hersteld is, maar de regering is bereid om te investeren en dat is mooi. Wij zien de toekomst positief in en ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.”
Meer informatie over Diligence
Diligence begeleidt als MKB-specialist op discrete en onafhankelijke wijze bedrijfsovernames en fusies, waarvoor het gehele traject van (ver)koopbeslissing tot en met de overdracht bij de notaris verzorgd wordt. Het bedrijf is sinds 1998 actief en heeft meer dan 450 transacties gerealiseerd in een groot aantal branches. De 11 senior overnameadviseurs opereren verspreid over het land, zijn allen zelf ondernemer en beschikken over een groot netwerk in binnen- en buitenland.
Meer weten over Diligence en de diensten die zij bieden? Bekijk dan hier hun bedrijfspagina en kom in contact.