MKB en social media
Hoe denken MKB’ers over social media? Het onderzoek van Unique en TNO: ‘de MKB Marktmonitor 2011/2012’ brengt de mening van de Nederlandse MKB’er in kaart. Het onderzoek, waarbij 3.880 ondernemers zijn betrokken, geeft een helder beeld van de verschillende standpunten van ondernemers. Zo is het bestaan van social media onder iedere ondernemer bekend. Volgens het onderzoekt denkt ruim tweederde van de ondernemers zelfs dat het iets blijvends is. Verwacht wordt dat het zelfs in staat is het zakenleven te veranderen. Op dit moment wordt het ‘nieuwe’ medium gebruikt voor o.a. verkoop, werving van personeel en profilering van de organisatie. Slechts een derde van de ondernemers is nog maar zelden tot niet te vinden op de social media. Daarentegen is een kwart wekelijks en zo’n 20% van de ondernemers zelfs dagelijks op het medium actief. Het besef van de mogelijke gevolgen van social media is bij een deel van de ondernemers ook bekend. Vier procent van de respondenten vindt dit middel dan ook te risicovol. Zo’n 60% van de ondernemers accepteert het gebruik van social media door werknemers onder werktijd. De kanttekening hierbij is dat 24% van de ondernemers het alleen toelaat wanneer het gaat om zakelijk gebruik. Slechts 16% wil dat medewerkers helemaal niet actief zijn op social media tijdens werktijd. Voor wat betreft het zakelijke gebruik laat 9% van de ondernemers werknemers bewust helemaal vrij. Een deel van de ondernemers is bezig met het ontwikkelen van een social mediabeleid. Daarnaast is 18% van de ondernemers bezig geweest met het uitwerken van grove richtlijnen. De 3.880 bij het onderzoek betrokken ondernemers hebben in de periode van juni tot en met september 2011 meegewerkt aan een persoonlijk interview.