Redenen voor een bedrijfsverkoop
Als ondernemer kun je eigenlijk zelf altijd bepalen óf en wanneer je je bedrijf wilt verkopen. Soms zijn er echter plotseling redenen voor een bedrijfsverkoop. Vaak zijn ondernemers totaal niet voorbereid op dergelijke situaties. En denk niet dat dit je toch niet zal overkomen, want je zult het zien: Dan gebeurt het juist. Mogelijke redenen voor een bedrijfsverkoop kunnen zijn:
Een geweldig aanbod
Uit het niets komt er een geweldig aanbod op tafel, dat je eigenlijk niet kunt afslaan. Wat zou je doen? Veel bedrijfseigenaren accepteren dit bod in de veronderstelling dat de voorwaarden goed zijn. Het maakt niet uit of ze het bedrijf nou al jaren runnen of pas net zijn begonnen, jong of oud zijn, wel of niet plannen hebben voor de toekomst, veel ondernemers gaan hierop in en verkopen hun bedrijf. Vaak gaat het hierbij om een bod wat er erg goed uit ziet, maar achteraf toch tegen blijkt te vallen. Kopers proberen wel eens je bedrijf zo voor een spotprijsje te kopen. Als je in een dergelijke situatie zit, neem dan eerst goed de tijd om te kijken naar het gedane voorstel. Is alles wel zo mooi als het lijkt? Er zijn verschillende manieren om je bedrijf te waarderen, om zo te kijken of het aanbod wel reëel is.
Het pensioen
Hoewel er geen wetenschappelijk bewijs is, is met pensioen willen gaan de grootste drijfveer voor een ondernemer om zijn bedrijf te verkopen. Dit moment kan verschillen per ondernemer, maar logischerwijs zit het meestal in de buurt van de pensioengerechtigde leeftijd. Elk jaar komt er wel een aantal gepensioneerden bij. Een deel daarvan is bedrijfseigenaar, waardoor er elk jaar ook een aantal bedrijven op de markt komt.
Natuurlijk denkt niet elke 67-jarige bedrijfseigenaar aan een bedrijfsverkoop, ondanks de mogelijkheid om met pensioen te gaan. Voor sommige ondernemers is het runnen van een bedrijf hun lust en hun leven en is een bedrijfsoverdracht geen optie zo lang ze nog in staat zijn ermee door te gaan. In dat geval is het echter ook mogelijk om een of andere regeling in te treffen, waardoor je gedeeltelijk met het bedrijf verbonden blijft tijdens het pensioen. Vaak gaat het hierbij dan om een rol als adviseur of ambassadeur. Op deze manier hoef je toch geen afscheid te nemen van je bedrijf, maar hoef je ook niet meer full-time te werken. Ook de koper heeft hier voordeel van, doordat hij een geweldige adviseur in huis gehaald heeft. Die adviseur heeft namelijk al bewezen te weten hoe alles werkt door het bedrijf te leiden. Vooral bij beginnende ondernemers kan zoiets uitermate nuttig zijn. Deze hebben vaak een hoop frisse ideeën, maar ontbreekt het aan de ervaring. De ideale combinatie met een oud-bedrijfseigenaar dus!
Een nieuwe uitdaging
Het kan gebeuren dat je, als ondernemer, na een tijdje genoeg hebben van hun huidige baan. De baan wordt meer en meer een saaie routine die ook steeds minder voldoening en plezier geeft. Op zo’n moment zetten veel ondernemers hun bedrijf op de markt. Ze verkopen het bedrijf en gaan op zoek naar een andere uitdaging. Met het geld dat de bedrijfsverkoop oplevert, kunnen ze een bedrijfsovername financieren. Zo kan iemand hetzelfde werk blijven doen, maar wel ergens anders. Dit kan erg verfrissend zijn en iemand die de baan een beetje saai vond worden weer helemaal enthousiast maken. Sommige ondernemers vinden juist het opbouwen van het bedrijf en het beginnen vanaf nul ontzettend interessant. Deze beginnen simpelweg een bedrijf en verkopen het als het eenmaal loopt. Die vicieuze cirkel kan ook voor een hoop verfrissing zorgen, doordat het elke keer om een andere onderneming gaat. Zo is bewezen dat je, elke keer dat je een opnieuw begint met ondernemen, er beter in wordt. Door het ‘oude’ bedrijf te verkopen, verkrijg je meer kapitaal, meer ervaring en tijd om iets nieuws op te gaan bouwen.
Ten slotte kan het ook gewoon wel eens voorkomen dat een bedrijfseigenaar de interesse verliest in de huidige bedrijfsvoering. Stel: Je hebt een goedlopend bedrijf, maar wordt met de dag minder enthousiast over je functie. Je interesse gaat bijvoorbeeld steeds meer uit naar één bepaald onderdeel van het huidige proces en de rest boeit niet meer zo. Of je hebt een fantastisch idee voor een product wat totaal los staat van je huidige product. Volgens jou is dit namelijk een gat in de markt en je wilt er je volle aandacht aan besteden. Kortom: Als je klaar bent voor een nieuwe uitdaging en er eigenlijk ook wel aan toe bent, negeer dit dan niet. Zorg ervoor dat je plezier in je werk blijft houden en je zult nooit met tegenzin gaan werken.
Gezondheids- of familieproblemen
Het is iets wat gewoon maar geaccepteerd moet worden, soms gebeurt er iets met een ondernemer of diens familie, waardoor men niet meer in staat is het bedrijf verder te leiden. Als zich een dergelijke situatie voordoet en je hebt gewoon echt niet meer genoeg tijd om een bedrijf te runnen, wat moet je dan? Dit kan een reden zijn om over te gaan tot een verkoop. Je moet van tevoren echter wel goed evalueren of de situatie vraagt om een permanente exit of een tijdelijke exit. In dat laatste geval kun je namelijk ook gewoon een vervanger aanstellen tot je weer in staat bent verder te werken.
Het overlijden van de eigenaar
Wanneer een bedrijfseigenaar overlijdt, gaat het bedrijf automatisch over aan de familie van de overledene. Dat lijkt misschien totaal geen reden om het bedrijf te verkopen. Bij veel bedrijfseigenaren is dat ook niet zo, omdat ze een familielid hebben die het bedrijf op den duur toch al zou overnemen. Nou komt het ook wel eens voor dat een bedrijfseigenaar geen opvolger heeft en er eigenlijk ook geen enkel familielid is die dat zou willen zijn. Vooral als de ondernemer pas op latere leeftijd overlijdt, is de kans groot dat de kinderen allemaal zelf al een baan hebben bijvoorbeeld. Dan zit de familie met een bedrijf waar ze niks mee willen doen. Een bedrijfsverkoop is dan een oplossing.
Soms zijn er contracten opgesteld bij bedrijven voor het geval dat er iets met de eigenaar gebeurt. Hier staat dan in hoe er moet worden omgegaan met het overlijden van de eigenaar bijvoorbeeld. Zo is het mogelijk dat het bedrijf, in het geval van meerdere eigenaren, automatisch wordt overgedragen aan die mede-eigenaren tegen een vooraf vastgestelde vergoeding voor het gezin of de familie. Dit is natuurlijk handig voor beide partijen. Op deze manier komen de aandelen namelijk niet zo maar bij de eerste de beste ondernemer die erop biedt, maar blijven ze binnen het groepje van al bestaande aandeelhouders. Ook is het fijn voor de familieleden, omdat zij een goede prijs zullen krijgen voor de aandelen en niet te veel tijd hoeven te besteden aan de verkoop van het bedrijf. De familieleden zullen waarschijnlijk ook helemaal geen tijd hebben, omdat ze momenteel aan het rouwen zijn om hun verleden familielid.
Wat je redenen voor een bedrijfsverkoop ook zijn, de waardebepaling van het bedrijf zal niet veranderen. Zorg daarom dat je voorbereid bent, zodat je er klaar voor bent voor het geval dat een dergelijke situatie zich voordoet.