Twee type methoden om de waarde te bepalen
De waardebepaling is altijd een heikel punt in de wereld van bedrijfsoverdracht. Een waardering is veel meer dan alleen het invullen van cijfers in een model en maar zien wat eruit komt.
Om maar te beginnen, welke methodes bestaan er? Waarom bestaan er überhaupt verschillende manieren van waardebepaling en wat zijn dan de verschillen tussen deze manieren? Dit zijn allemaal logische vragen, waarop hieronder verder ingegaan wordt.
Twee type waarderingen
In principe bestaan er 2 type methoden:
- Waardering op basis van boekwaarde
- Bij dit type wordt vooral gekeken naar het verleden en het heden. Boekhoudkundige begrippen als boekwaarde en winst zijn daarnaast leidend voor de waardebepaling.
- Waardering op basis van marktwaarde
- Bij dit type geldt niet het verleden, maar de toekomst als maatgevend en bepalend met het heden als basis. De toekomst van het bedrijf is namelijk wat onderdeel vormt van de transactie.
Welk type methode toegepast wordt is onder andere afhankelijk van de situatie waarin het bedrijf zich bevindt, enkele voorbeelden hiervan:
- De onderneming verwacht een lastige toekomstige periode. Het is dan wellicht beter om een methode te hanteren die meer in het verleden kijkt dan naar de toekomst (let wel: los van de discussie of dit een valide uitgangspunt is!).
- Het bedrijf is kapitaalintensief en het rendement beperkt. Een methode op basis van de waarde van de spullen (los van de winstgevendheid) is hierbij wellicht beter dan een methode die meer kijkt naar rendement.
- De onderneming kent een relatief jonge historie en men staat op het punt een nieuwe markt te betreden of een nieuw product te lanceren. Het verleden zegt dan weinig en is dus niet representatief voor de toekomst. Er zal dan dus een methode op basis van marktwaarde moeten worden gehanteerd.
Voorbeelden van waarderingsmethoden
Een aantal voorbeelden van waarderingsmethoden op basis van boekwaarde zijn:
- De intrinsieke waarde
- De rentabiliteitswaarde
- De verbeterde rentabiliteitswaarde
- De market multiple
Een aantal voorbeelden van waarderingsmethoden op basis van marktwaarde zijn:
- De discounted cashflow (DCF)
- Adjusted present value
- Economic value added
Voor meer informatie over bovenstaande methoden kun je hier ons blogbericht lezen waarin deze verder uitgelegd worden.
Wil je op de hoogte blijven van ons actuele aanbod?
- Schrijf je dan hier in voor onze gratis nieuwsbrief, waarin wekelijks het nieuwste aanbod voorbij komt!
- Volg ons dan op Twitter, Facebook of LinkedIn!
- Meld je hier aan voor de zoekservice en ontvang als eerste bericht wanneer een profiel geplaatst wordt!
Zelf je bedrijf verkopen?
Wil jij je bedrijf verkopen? Bekijk de mogelijkheden die wij bieden.