Terug naar het overzicht

Verpakkingen: de stille kracht van webshop merkbeleving

Voor het verzenden van je bestellingen is het belangrijk dat je jouw bestellingen op de juiste manier verpakt. Dit gaat verder dan alleen de doos of zak die je hiervoor gebruikt. Je wil natuurlijk voorkomen dat de producten beschadigd bij klanten aankomen, maar daarnaast kun je met een snelle, correcte bezorging en een onvergetelijke verpakking klanten aan je binden. 

Eerste indruk

Je hebt maar één keer de kans om een goede, eerste indruk te maken bij klanten. De verpakking is vaak het eerste tastbare contactmoment, hét visitekaartje van je webshop. Een mooie verpakking die de aandacht trekt en nieuwsgierig maakt, kan het verschil zijn tussen een tevreden klant en een gemiste kans. De verpakking moet de verwachtingen overtreffen en een voorproefje geven van wat er binnen te ontdekken valt. 

Merkconsistentie 

De verpakking van je bestellingen moet aansluiten op je merkidentiteit. Bij ieder contactmoment dat je klant heeft met je merk, wil je dat je merk herkenbaar is. Het lettertype, kleurgebruik, algehele stijl en het logo zijn herkenningspunten die je consistent bij al je uitingen wil integreren, dus ook je verpakkingen. Consistentie versterkt je branding en je klantbetrokkenheid.

Duurzaamheid

Bij het ontwerpen van verpakkingen is duurzaamheid een steeds groter thema geworden. Klanten waarderen merken die milieubewust zijn en duurzaamheid binnen hun hele organisatie integreren. Duurzame verpakkingsmaterialen, geen enorme dozen voor kleine producten en een duurzame bezorging; laten zien dat je je écht inzet voor mens, dier en milieu kan je merkperceptie aanzienlijk versterken. 

Kwaliteitsperceptie

Het is inmiddels geen geheim meer dat mensen geneigd zijn de kwaliteit van de producten te associëren met de verpakking. Een hoogwaardige verpakking oogt professioneel en straalt aandacht voor detail uit. Klanten moeten het gevoel hebben dat ze iets bijzonders ontvangen, zonder dat ze de inhoud van de verpakking zien.

Unboxing experience

De unboxing experience is iets waar iedere klant naar uitkijkt. Dit is hét moment waarop ze hebben gewacht: hun langverwachte pakket ontvangen en uitpakken. Het gevoel met een merk kan hierdoor worden versterkt. Dit kun je doen door bijvoorbeeld verrassende elementen toe te voegen, zoals een handgeschreven kaartje, een kortingscode of luxe inpakpapier. Hoe positiever je de klant verrast, hoe groter de kans op een volgende aankoop. 

Hierbij kan Monta je helpen en ontzorgen! Als specialist op het gebied van fulfilment kunnen zij jouw webshop orders helemaal in jouw branding versturen naar je klanten. Profiteer hierbij van scherpe prijzen en messcherpe cut-off tijden voor een nog betere klanttevredenheid.

Wat voor verpakking past er bij jouw merk?

Aan je webshop en branding heb je veel aandacht besteed. Je hebt nagedacht over de huisstijl, tone-of-voice, kleurgebruik en kwalitatieve afbeeldingen. Doe dit ook voor je verpakkingen. Je merkidentiteit wil je hierin ook laten terugkomen. Als je een uitgesproken merk bent die felle kleuren gebruikt en een speelse stijl heeft, dan matchen de standaard bruine verzenddozen waarschijnlijk niet bij je merk. Door dit op elkaar af te stemmen, ontstaat er consistentie en herkenning bij je klanten. 

Maak uitpakken een feestje voor je klanten

Personalisatie van je verpakking is dus een onmisbaar onderdeel van je branding strategie. Unieke verpakkingen die passen bij je webshop en doelgroep zorgen ervoor dat je klanten steeds weer weet te verrassen en verwachtingen te overtreffen.