Waar begin ik als ik mijn bedrijf wil verkopen?
Na jarenlang hard werken komt voor veel ondernemers uiteindelijk tóch het punt dat je over moet gaan tot verkoop. En dat is dan ook vaak een ingrijpende stap voor zowel jou als het bedrijf. Veel ondernemers weten dan ook niet waar ze moeten beginnen. Daarom lichten wij toe wat er allemaal bij komt kijken én hoe je hier het beste mee om kan gaan.
Oriëntatie & voorbereiding
Het verkopen van je bedrijf begint met de voorbereiding. Een goede voorbereiding is het halve werk. Vanuit deze gedachte is het dan ook niet verrassend dat het goed is om hier ruim de tijd voor te nemen. In de praktijk blijkt dat dit al snel meerdere jaren in beslag neemt. Hieronder hebben wij wat vragen opgesteld die je jezelf tijdens deze fase kan stellen.
- Waarom wil je jouw bedrijf verkopen?
- Waarom is jouw bedrijf interessant voor potentiële kopers?
- Wie zou de beste koper kunnen zijn én waar zou je deze kunnen vinden?
- In hoeverre is de huidige juridische vorm geschikt voor de bedrijfsoverdracht?
- Wat blijft er over ná de afrekening met de Belastingdienst?
- Wat voor situatie ontstaat voor jou én de mede-eigenaren na de verkoop?
- In hoeverre blijf je nog aansprakelijk voor verplichtingen van het bedrijf?
- Wat ga je met alle vrije tijd doen die vrijkomt als je stopt met werken?
Vaak blijkt dat het beantwoorden van deze vragen knap lastig is. Daarom kan het ook verstandig zijn om met een bedrijfsovernamespecialist in zee te gaan. Je kan er ook voor kiezen een aantal zaken zelf op te pakken en in een later stadium een adviseur in het traject te betrekken.
Verkoopklaar maken bedrijf
Nadat de oriëntatie is afgerond kan het bedrijf verkoopklaar gemaakt worden. Hierbij is het de taak om de onderneming aantrekkelijk te maken om over te nemen. Onderstaande punten kunnen ervoor zorgen dat je bedrijf aantrekkelijk wordt en dus meer oplevert.
Management & organisatie
Het is belangrijk dat je bedrijf níet té afhankelijk is van jou als ondernemer. Zo moeten ook anderen in staat zijn om beslissingen te nemen en zelfstandig te werken. Structuur en een heldere administratie zijn dan ook belangrijk zodat een ander zonder al te veel problemen het spreekwoordelijke stokje over kan nemen.
Financiën
Een bedrijf is interessant voor overname als het goede financiële cijfers heeft. Rentabiliteit en solvabiliteit dienen met de ondernemingen binnen dezelfde branche vergeleken te worden. Het verbeteren van cijfers kan jaren duren, daarom is het soms noodzakelijk om een lager bedrag te accepteren.
Waardebepaling & vraagprijs
Dé waarde van een bedrijf bestaat niet in de praktijk. Verschillende bedrijfswaarderingsmethoden zijn er om de waarde in te schatten. Toekomstig vrije kasstromen, de grootte van het eigen vermogen en de toekomstige nettowinstcijfers zijn hierbij van belang. Ook dient rekening gehouden te worden met de strategische en operationele waarde. Hierdoor kan een vraagprijs mogelijk hoger liggen.
Profielschets & verkoopmemorandum
Maak zelf of samen met een overnameadviseur een profielschets en een verkoopmemorandum. Een (anonieme) profielschets zorgt ervoor dat kandidaat-kopers op de hoogte zijn van een aanbod in een bepaald interessegebied. Het verkoopmemorandum krijgen geïnteresseerden pas te zien nadat zij een geheimhoudingsovereenkomst getekend hebben.
Fiscale & juridische aspecten
Bij een bedrijfsoverdracht komt een hoop fiscale rompslomp kijken. Daarom is het ook van belang dat dit zoveel mogelijk uitgezocht wordt. Wijzigingen van de juridische structuur kan bijvoorbeeld grote fiscale voordelen opleveren. Laat je hierover tijdig adviseren.
Veel van bovengenoemde zaken kan je zelf doen. Bedrijventekoop.nl heeft allerlei handvatten gecreëerd die je helpen bij dit proces. Zo kan je tijd én kosten besparen. Weet wel dat het op enig moment wel raadzaam kan zijn een overnameadviseur in het traject te betrekken. Bedrijventekoop.nl heeft een groot netwerk met gedegen specialisten.