De beslissing is genomen. Je wil je bedrijf verkopen. Uiteraard heb je zicht op de cijfers en weet je wat je onder de streep over houdt. Maar nu je wil verkopen is het van belang de waarde van je bedrijf helder te hebben. Hoe pak je dit aan?
Wat is de waarde van mijn bedrijf?
Via Bedrijventekoop.nl kan je gebruik maken van de gratis tool watisdewaardevanmijnbedrijf.nl. Je vult hierin de jaarcijfers en een prognose voor de komende jaren in en de formule berekent een theoretische waarde. Dit is een indicatieve waarde, hierin zijn verder geen normalisaties of waardeverhogende of -verlagende componenten meegenomen. Het is bedoeld om je op weg te helpen. Zo heb je vaak zelf zicht op de meer logische waardestuwende factoren zoals het verhogen van de omzet of het rendement. Maar ook onderstaande factoren kunnen bijdragen aan een hogere waarde:
- Beperk de afhankelijkheid van het bedrijf van jou. Door bijvoorbeeld tijdig een manager aan te stellen en jezelf “misbaar” te maken, gaat het risico voor de onderneming omlaag en dit draagt bij aan de waarde van het bedrijf.
- Strak beheer op het werkkapitaal, zodoende kan je mogelijk de kasstromen verhogen.
- Zorg dat je klanten verspreid zijn, dus niet 80% van de omzet bij 20% van de klanten. Door meer spreiding te hebben is het risicoprofiel van de onderneming lager.
- Ga diversifiëren in je activiteiten om hiermee het risicoprofiel te verlagen.
Wil je een uitgebreide waardebepaling voor je bedrijf, dan is het raadzaam hiervoor een
specialist in te schakelen. Deze specialist neemt meer aspecten mee dan alleen de cijfers. Er zijn diverse manieren om de waarde van het bedrijf te bepalen, daarvoor verwijzen we je naar een eerder
bericht hierover. Pas als de waarde van je bedrijf helder is, kan je verder in het proces van bedrijf verkopen. Ben eerlijk tegen jezelf. Er zit een verschil in waarde en prijs. Maak voor jezelf duidelijk wat het bedrijf op moet leveren wil je er een goed gevoel aan overhouden. Indien dit te veel verschilt met de uitkomst van de waardebepaling, stap daar dan niet zomaar overeen. Dit om te voorkomen dat je later tijdens bijvoorbeeld de onderhandelingen alsnog afziet van verkoop of het uit wenst te stellen. Dan maak je onnodig kosten. Een waardebepaling hoeft echter niet direct het startschot voor verkoop van je onderneming te zijn. Het kan je helpen in je besluitvorming om nu te verkopen of juist nog even te wachten.