Waarom kies je voor franchise?
Franchise is een manier van zakendoen waarbij een (startende) ondernemer, de toekomstige franchisenemer, een contract sluit met de eigenaar van een handelsnaam die ook wel formule genoemd wordt (de franchisegever). De franchisegever geeft de franchisenemer het recht om tegen betaling een bedrijf te starten met deze handelsnaam of formule. Franchise is een veelvoorkomende ondernemingsvorm bij bijvoorbeeld supermarktketens, kledingzaken en fastfoodrestaurants, maar ook bij diverse dienstverlenende bedrijven zoals bijvoorbeeld makelaars.
Waarom kies je voor franchise?
Indien je als ondernemer een eigen bedrijf op wil zetten dan is franchise een relatief eenvoudige methode. De belangrijkste reden hiervoor is dat de formule vaststaat en zijn bestaansrecht reeds heeft bewezen. De franchisegever neemt bovendien vaak een groot deel van de taken als marktonderzoek, inkoop, marketing, reclame, winkelinrichting en prijsbeleid voor zijn rekening. Als franchisenemer kan je je daardoor vooral concentreren op direct contact met de klant en de verkoop van producten c.q. de levering van diensten. Een franchisenemer geniet dezelfde voordelen als de filiaalhouder in een grote winkelketen, maar er is één belangrijk verschil: de franchisenemer ziet zijn inzet beloond met de winst uit zijn onderneming. Dat maakt franchise extra interessant.
Voordelen
Franchise biedt zowel voor de franchisegever als voor de franchisenemer voordelen. Hierbij zetten we de voordelen op een rijtje:
Voor de franchisegever:
- Als franchisegever profiteer je van de inzet van de franchisenemer
- Door het binden van diverse franchisenemers hoef je geen filiaalsysteem op te zetten.
- Als de formule, het handboek en de verschillende uitingen eenmaal uitgewerkt zijn kan de franchisegever met een beperkt kapitaal zijn product en knowhow op grote schaal op de markt introduceren.
Voor de franchisenemer:
- De (mogelijke) klanten zijn reeds vertrouwd met de formule waardoor opstart eenvoudiger zal zijn.
- Je kan direct vanaf de start een compleet product- of dienstenpakket aanbieden.
- Je komt met de franchisegever een bepaalde regio overeen waar je het alleenrecht hebt de handelsnaam te gebruiken.
- De marketingactiviteiten worden door de franchisegever verricht waardoor de bekendheid van het merk wordt ondersteund.
- Financiële partijen beoordelen het ondernemersrisico voor een franchisenemer als beperkt en daarom is het gemakkelijker om leningen aan te gaan voor het bedrijf.
- De franchisenemer behoudt zijn zelfstandigheid en is “eigen baas”.