Terug naar het overzicht

Waaruit bestaat een goed verkoopprofiel om mijn bedrijf te verkopen?

De volgende stap in het bedrijfsverkoopproces is aangebroken. En dat is niet zomaar een stap. Tot op heden ben je namelijk vooral privé bezig geweest met (voorbereidingen van) de verkoop. Dit is het moment dat je een aantal zaken publiekelijk bekend zal moeten maken – weliswaar anoniem. Vaak zien wij dat dit impact heeft op de verkoper. Bloed, zweet én tranen zitten jarenlang in het bedrijf. En ook de potentiële kopers zullen een kritische blik over je bedrijf gaan werpen. Belangrijk dus om zowel inhoudelijk als emotioneel klaar te zijn. 
 

Opmaak verkoopprofiel

Een verkoopprofiel is eigenlijk een advertentietekst waarmee je een bedrijf te koop zet. Een teaser om de interesse van de potentiële kopers te wekken. En dat zónder al te veel prijs te geven. Gericht op promotionele doeleinden. Het is logisch om onder andere je branche te delen, de regio waar het bedrijf actief is, de omvang van het bedrijf én de resultaten. 
 
Verdere informatie is met name aan de verkoper zelf. En natuurlijk aan het soort bedrijf dat je in de verkoop gaat zetten. Als je bakker bent kan je misschien wel meer prijsgeven, dan in een niche waar slechts een aantal spelers in heel Nederland actief zijn. De identiteit is dan immers al (te) snel duidelijk. Vaak is het niet gebruikelijk om in deze fase de identiteit al prijs te geven. Zo plaatsen ondernemers vrijwel zonder uitzondering hun verkoopprofiel anoniem. Concurrenten, leveranciers, klanten én personeel komen liever niet te vroeg op de hoogte van een eventuele verkoop. Daar is het ook nog te vroeg voor aangezien zich nog geen kans op een succesvolle transactie heeft voorgedaan. En daarom is het ook onnodig om onrust te creëren. 
 
Uit onze ervaring kunnen wij wel stellen dat het maken van een goede teaser een hele kunst is. Zo wil je dat zoveel mogelijk partijen reageren, zonder dat er écht met hagel geschoten gaat worden. Met andere woorden: het profiel moet anoniem zijn, maar wél concreet genoeg om de juiste personen aan te trekken. 
 

Verkoopprofiel publiceren

Nadat je een passende teaser hebt opgesteld die de interesse van de koper opwekt, is het natuurlijk ook de bedoeling dat zij dit onder ogen krijgen. En daar zijn diverse manieren voor. Zo kunnen de partijen zelf benaderd worden, indien dit het geval is moet je er rekening mee houden of dit ook anoniem is. Bedrijventekoop.nl kan je hierbij helpen.
 
Zo kan een verkoopprofiel gepubliceerd worden bij Bedrijventekoop.nl. Hier ben je direct in beeld bij 80.000 potentiële kopers per maand. Reacties worden direct in je account ontvangen én je kan de geïnteresseerden vervolgens zelf voorzien van éxtra informatie. Ook wordt het profiel gematcht met ondernemers die aangeven op zoek te zijn naar een dergelijke onderneming als die van jou. 
 

Benader netwerk

Zodra een duidelijk verkoopprofiel is opgesteld kan dit worden gedeeld met je netwerk. Maak het kenbaar dat je de stap gaat zetten én van je onderneming af wilt. Stel ze direct op de hoogte van je verkoopprofiel en wie weet komt het via-via bij de nieuwe eigenaar terecht. Via onze website kan je het bedrijfsprofiel alsnog volledig anoniem delen. 
 

Stel een longlist op

Op deze wijze selecteer je zelf bedrijven waarvan je denkt dat ze mogelijk interesse hebben in het bedrijf. Dit kunnen concurrenten, leveranciers óf partijen uit het verleden zijn. Ook kunnen dit partijen gewezen worden op het anonieme verkoopprofiel bij Bedrijventekoop.nl. Een MBI-kandidaat is daarentegen lastiger te benaderen. De plaatsing van een verkoopprofiel bij Bedrijventekoop.nl is in dat geval ook een goede optie om onder de aandacht te komen. 
 

Sociale media

Tot slot is het niet voor iedereen nodig om onder de radar te blijven. En zodra de anonimiteit voor jou niet óf minder van belang is kan je ervoor kiezen om via social media kenbaar te maken dat je het bedrijf wilt verkopen. Dit kan je vervolgens delen in zowel je zakelijke netwerk als familie, vrienden én kennissen.