Wat betekent multi-unit franchise?
Als een succesvolle franchiseorganisatie groeit in financieel resultaat én aantal vestigingen heet dit bij de franchisegevers organische- en strategische groei. De strategische groei sluit de franchisegever nieuwe franchisenemers aan. En bij de organische groei wordt het rendement van de bestaande vestiging verbeterd. Zodoende kunnen de franchisenemers de mogelijkheid krijgen om een tweede vestiging te openen. Als dit het geval is spreken we van multi-unit franchise. Voor zowel franchisegever- als nemer kan dit aantrekkelijk zijn. In deze blog hebben wij alle voor- en nadelen op een rijtje gezet.
Voordelen multi-unit franchisenemers
- Ervaring van de eerste vestiging
Doordat de franchisenemer al de nodige praktische ervaring én kennis heeft opgedaan met het opzetten van de eerste vestiging kan dit gemakkelijk toegepast worden op een volgende vestiging. De ondernemer is bekend met de locatie eisen, inrichting, opleiding van het personeel én de dagelijkse bedrijfsvoering. Omdat je iets voor de tweede keer doet is het altijd gemakkelijker dan voor de eerste keer. Hierdoor is de franchisenemer nog beter voorbereid om eventuele verrassingen én uitdagingen aan te gaan in het opzetten van een tweede óf opvolgende vestiging.
- Schaalvoordeel bij multi-unit franchising
Multi-unit franchise biedt de mogelijkheid om de kosten per onderneming te verlagen. De vaste kosten kunnen immers over meerdere locaties verspreid worden. Na verloop van tijd kunnen de vaste kosten van het bedrijf over meerdere locaties verspreid worden. En daardoor wordt het bedrijf steeds winstgevender én efficiënter. Voorbeelden van schaalvoordelen zijn voorraadinkoop, marketing, reclame, personeel én training.
- Risicospreiding dankzij meerdere vestigingen
Zodra een franchisenemer in het bezit is van meerdere franchiseondernemingen biedt het stabiliteit als het gaat om groei én succes. De kans om te slagen is namelijk niet alleen afhankelijk van één vestiging of onderneming. Gezien alle kostenbesparingen én de schaalvoordelen neemt de kans op succes toe. Ook verdienen multi-franchisenemers met meerdere vestigingen vaak van een hoger rendement op de investering.
- Ondersteuning vanuit franchisegever
Multi-unit franchise kan ook invloed hebben op de tijd die de franchisegever moet besteden aan de franchisenemers. Zo hoeft een franchisenemer met vier vestigingen minder tijd te besteden aan begeleiding dan vier franchisenemers met één vestiging. Zodra de franchisegever de nodige knowhow heeft overgedragen aan de franchisenemer voor de eerste vestiging vereisten de tweede en verder opvolgende vestigingen dezelfde input. De franchisegever wordt hiermee waardevolle tijd én kosten bespaard.
- Potentie personeel
Het hebben van meerdere franchise vestigingen kan op het gebied van personeel meerdere voordelen met zich meebrengen:
- Het personeel van de eerste vestiging kan het personeel van de tweede én volgende vestigingen trainen
- De franchisenemer kan het personeel méér doorgroeimogelijkheden bieden zoals een functie van de vestigingsmanager
- Bij ziekmelding kan de franchisenemer een beroep doen op het gehele personeelsbestand van alle vestigingen
- De franchisenemer kan kortingen krijgen op de werknemersverzekeringen als de aantallen in het personeelbestand toenemen
Nadelen multi-unit franchisenemers
- Beloning vs risico
Een franchisenemer met meerdere vestigingen heeft meer te verliezen zodra de franchisegever failliet gaat. En daardoor is het belangrijk om de beloningsfactor te vergelijken met het risico wat de franchisenemer loopt. Zodra de vestigingen goed lopen is de beloning groot, maar bij een crisis kan het tegenovergestelde waar zijn. Ook kunnen meerdere vestigingen winstgevender zijn, maar dat het een langere tijd duurt vanwege de hogere investeringen.
- Personeelsrisico
Met één vestiging staat de ondernemer vaak zelf ‘achter de toonbank’. Bij een franchisenemer met meerdere vestigingen is dit alleen niet te doen. Hierdoor wordt hij als het ware afhankelijk van vestigingsmanagers. En dat kan zoals verwacht de nodige risico’s met zich meebrengen. Het selecteren van de juiste vestigingsmanager is daarom ook van cruciaal belang.
- Management skills
Níet alleen de selectie van een goede vestigingsmanager is cruciaal. Maar dat geldt ook voor het ontwikkelen van de eigen management skills. De franchisenemer dient ervoor te zorgen dat het gemis kan worden opgevangen in de dagelijkse bedrijfsvoering. Het managen van winkels is nu de prioriteit. En daar is een georganiseerde interne organisatie voor nodig.
Vind een vestiging of partner op Bedrijventekoop.nl
Bedrijventekoop.nl is sinds 2002 succesvol actief in het matchen van vraag en aanbod. Ben je op zoek naar een nieuwe vestiging ter uitbreiding van je franchiseformule? Of heb je een bestaande vestiging waar je een opvolger voor zoekt? Bekijk het aanbod van Bedrijventekoop.nl. Via ons platform vind je tevens partijen die op zoek zijn naar nieuwe partners voor hun formule. Wil je hier ook tussen staan? Neem dan contact met ons op.