Wat is het verschil tussen hard en soft franchise?
Franchise is een bepaalde vorm van ondernemen, waarbij een franchisenemer zich aansluit bij het concept van een franchisegever. Hierbij wordt een verschil gemaakt tussen hard en soft franchise. In het algemeen kan gesteld worden dat bij hard franchise meer centrale afspraken gemaakt worden waar een franchisenemer zich aan dient te houden. Hierdoor kan in de regel worden gesteld dat hoe harder de franchiseovereenkomst is hoe ‘beter’. In de praktijk zien we dat de begrippen soft- en hard franchise vaak door elkaar gehaald worden. Het verschil tussen deze twee begrippen uit te leggen zal in dit blogbericht beschreven worden.
Hard franchise
Zoals benoemd zijn bij een harde franchise de regels vrij streng. Aspecten als huisstijl, voorraad, inkooplocatie én media-uitingen staan over het algemeen vast. Ook de bepalingen worden vanuit de franchisegever opgesteld die de franchisenemer mogelijk beperken. Onderstaand hebben wij alle voor- en nadelen voor je op een rijtje gezet.
Voordelen
- De franchisenemer heeft veel zekerheid bij het opstarten van de onderneming – zo liggen een hoop aspecten al vast
- De franchisenemer heeft zekerheid dat het imago behouden blijft
- De media- en vormgevingskosten blijven beperkt omdat deze voor iedere vestiging gelijk zijn
- De ondersteuning vanuit de franchisegever is groter dan bij soft franchise
Nadelen
- De franchisenemer blijft beperkt in de vrijheid binnen onderneming
- De franchisenemer is vaak verplicht inkopen te doen bij bepaalde partij, ongeacht de kosten
- De franchisegever profiteert minder van de ondernemingskennis van de franchisenemers
Soft franchise
Bij soft franchise zijn de regels over het algemeen niet erg streng. De franchisenemer staat redelijk vrij om de eigen onderneming te leiden. Natuurlijk dient de ondernemer zich wel aan een aantal regels te houden. Aspecten zoals reclame, inkoop én voorraad zijn over het algemeen niet vastgelegd. In deze gevallen is de franchisenemer vrij om deze aspecten zelf in te vullen.
Voordelen
- De franchisenemer kan de omzet zelf optimaliseren door zelf de inkoop te doen én verkoopprijzen te stellen
- De franchisegever kan het optimale uit de formule halen door verschillende methodes van franchisenemers
- De franchisenemer is vrijer om zijn onderneming op eigen methode te exploiteren
Nadelen
- De media- en reclamekosten kunnen hoger zijn dan bij soft franchise
- De opstartkosten liggen over algemeen hoger bij soft franchise
- Voor franchisenemer minder zekerheid bij starten van onderneming
Vastlegging
De franchiseovereenkomst- en handboek regelen de mate van hardheid van de franchiseformule. Het jaarplan zorgt verder voor een operationele afstemming gaandeweg de samenwerking. De hechte samenwerkingsvorm tussen twee juridisch én economisch onafhankelijke partijen wordt schriftelijk vastgelegd.
Zodra de uitgangspunten van een franchiseformule zijn beschreven én het handboek is uitgewerkt kan op zoek worden gegaan naar franchisenemers. Middels een fee dragen zij bij aan de ontwikkeling van franchiseformules. Als franchisenemer wil je natuurlijk weten wat hiermee gebeurt. En daarom dient een franchisegever dit aan te geven. Vaak gebeurt dit in een operationeel jaarplan dat vooraf met de franchisenemers besproken wordt.
Bij Bedrijventekoop.nl brengen wij naast het vraag én aanbod van bedrijven óók franchisegevers- en nemers bij elkaar. Hierdoor heb je binnen mum van tijd een geschikte partij gevonden om samen een franchiseovereenkomst te tekenen. Profiteer van onze kennis én ons bereik van meer dan 80.000 maandelijkse bezoekers.