Een franchise overnemen is met de hulp van Bedrijventekoop.nl een stuk eenvoudiger. Kom snel in contact met franchisegevers- en nemers. En ervaar hoe snel én eenvoudig je met de juiste personen in contact komt. Dit geldt zowel binnen als buiten onze landsgrenzen. Aan de slag!
Over franchising
In Nederland zijn anno 2021 bijna duizend franchiseformules. Dit is een enorm aantal, wat naar verwachting nog verder zal groeien. Over het algemeen wordt een franchise overnemen gezien als een ‘andere’ manier van ondernemen. Tóch ben je zelf verantwoordelijk voor de omzet, de bijbehorende kosten én is het resultaat voor jou.
Een verschil met regulier ondernemen is dat je vaak een percentage van de omzet af moet staan aan de franchisegevers. Dit moet omdat gebruik gemaakt wordt van de bekendheid van de formule. De kosten worden door de franchisegever vervolgens weer ingezet om de formule verder uit te bouwen én meer naamsbekendheid te genereren. Ook kan jij hierdoor gebruik maken van gezamenlijke marketinginspanningen. En mogelijk heeft de franchiseformule al meerdere vestigingen waardoor je direct onderdeel wordt van een groter geheel.
Franchise afwegen
Natuurlijk is een franchise overnemen niet voor iedereen weggelegd. Zo is het anders dan regulier ondernemen en zal je hier dus ook rekening mee moeten houden. Over het algemeen ligt het risico lager doordat je direct kan meedraaien op de naamsbekendheid van het groter geheel. Ook kan je hierdoor kennis uitwisselen met collega-ondernemers. Een strategisch plan van de franchisegever zorgt ervoor dat jij dit niet meer hoeft te doen en dat je direct kan beginnen met écht ondernemen. Profiteer verder nog van de voordelen dat je ondersteuning krijgt vanuit de franchiseformule, onderneemt met de voordelen van een uitgebreid netwerk, een opleiding krijgt én de introductie wordt verzorgd door de franchisegever.
Naast bovenstaande voordelen zijn er natuurlijk ook enkele keerzijdes. Zo sta je met een franchise overnemen niet altijd vrij om te doen en laten wat je wilt. Bepaalde voorwaarden – zoals de uitstraling én marketing – zijn vaak leidend. Ook dient een deel van de omzet afgedragen te worden. Dit wordt door de franchisegever vervolgens weer geïnvesteerd in marketingactiviteiten.