Implementatie
Het is zover: je hebt een nieuw bedrijf in handen. Natuurlijk zie je het helemaal zitten. Maar wees ook realistisch. Maak een helder toekomstplan, zodat je gestructureerd te werk kunt gaan bij het realiseren van jouw doelstellingen.
Nu je officieel de nieuwe eigenaar van het bedrijf bent, breekt een belangrijke periode aan. Een goed plan voor de eerste honderd dagen na de overname is dan ook onmisbaar. Je kunt meteen na de feitelijke overdracht beginnen met het opstellen van dit plan, maar het is nog beter als je hier al eerder mee start. Je geeft hierin een helder antwoord op belangrijke vragen als:
- Hoe win ik het vertrouwen van de medewerkers?
- Hoe maak ik mijzelf bekend bij klanten?
- Welke personele veranderingen ga ik doorvoeren en hoe doe ik dat?
- Ga ik bepaalde bedrijfsonderdelen optimaliseren of afstoten. Zo ja, hoe?
- Ga ik veranderingen doorvoeren in de interne en externe communicatie? Zo ja, welke?
Financieel plan
Vanzelfsprekend neem je in jouw plan ook de nodige financiƫle prognoses en doelstellingen op. Hiervoor heb je de hulp van jouw bank en accountant nodig. Jouw bank informeert je over de mogelijkheden op financieel gebied, terwijl jouw accountant je helpt met het vaststellen van de doelstellingen en prognoses. Bovendien bekijk je na verloop van tijd samen met jouw accountant of de doelstellingen zijn behaald en hoe je in de toekomst verdergaat.
Inwerken
Als je hebt afgesproken dat de verkoper je inwerkt in het nieuwe bedrijf, zorg er dan voor dat dit goed gebeurt. Profiteer zo lang mogelijk van alle kennis en ervaring van de verkoper. Straks sta je er namelijk alleen voor.
Terug naar Overnamestappenplan