Als ondernemer gericht op het bouwen van software stuiten wij met regelmaat op mooie initiatieven. Zo ook het marketingconcept wat we op Bedrijventekoop.nl geplaatst hebben. Zo’n 7 jaar geleden is het concept ontstaan en uitgegroeid tot een goedlopend online marketingconcept voor weekmarkten. Als softwarebouwer ligt onze focus echter op andere activiteiten en merkten we dat het concept meer aandacht verdiende om verder te kunnen groeien. We namen dan ook het besluit het onderdeel te verkopen. We hebben eerst zelf rondgekeken om een passende koper te zoeken, denk hier bijvoorbeeld aan ons eigen netwerk en concurrenten. Dit leverde niet voldoende op. Eerder hadden we al een boekingsplatform in de recreatie-branche succesvol via Bedrijventekoop.nl verkocht dus de keuze voor Bedrijventekoop.nl was daarom snel gemaakt. We gingen naar de website, maakte het profiel op en na een kort gesprek met Bedrijventekoop.nl werd het profiel online geplaatst.
De vorige plaatsing op Bedrijventekoop.nl leverde direct veel reacties op. Het nieuwe profiel leverde wederom zo’n 20 reacties op. Bij de opvolging van het vorige profiel kwamen we erachter dat veel geïnteresseerden alleen informatie wilden. Daarom hebben we bij dit bedrijf direct een geheimhoudingsovereenkomst gestuurd alvorens we meer informatie gaven. Door middel van het sturen van de ge-heimhoudingsovereenkomst kregen we al een selectie van serieuze partijen. Ik had wel gezien dat Bedrijventekoop.nl dergelijke documenten aanbiedt via het account. Wij hebben daar echter geen gebruik van gemaakt. We waren in eerste instantie met name gericht op het plaatsen van de advertentie en het spreken van kandidaten. Verderop in het traject dienden we ook een koopovereenkomst op te stellen, dit heb ik met onze accountant en jurist gedaan. Ik zag later dat Bedrijventekoop.nl hier ook tools voor biedt.
Via Bedrijventekoop.nl zijn we wederom snel in contact met de passende koper gekomen. Wat ik prettig vind, is dat Bedrijventekoop.nl meekijkt met het opstellen van de profieltekst. Gedurende het traject is er de mogelijkheid het traject tijdelijk on hold te zetten zodat we wel de tijd hadden alle re-acties goed op te volgen. Daarnaast wordt het profiel vanuit Bedrijventekoop.nl gevolgd en wordt er regelmatig contact opgenomen waardoor we tijdig aan konden geven dat we de koper gevonden hadden. De koper is een MBI kandidaat die al snel aangaf interesse te hebben, zo’n twee maanden na het uitspreken van de wens tot overname van de kandidaat werden de overnamedocumenten getekend. De klanten reageerden over het algemeen positief. Koper heeft nu de mogelijkheid het concept verder uit te bouwen en wij kunnen onze focus weer volledig leggen op het bouwen van software.