Een bedrijf kopen; waar moet je op letten?
Een bedrijf overnemen is een grote stap. Let goed op dat er geen misbruik van je gemaakt wordt en dat je voor je eigen belangen opkomt. Om je daarbij te helpen, enkele aandachtspunten op een rijtje.
Maak een wensenlijstje
Begin met het verkrijgen van informatie bij verschillende onafhankelijke instanties. Op Bedrijventekoop.nl kan je ook veel informatie vinden of het e-book ‘Bedrijf kopen' downloaden. Het is belangrijk om dingen voor jezelf helder te hebben, want veel mensen zullen proberen je te beïnvloeden. Opmerkingen zoals “Unieke kans, nu of nooit” kunnen je tot een overhaaste beslissing doen besluiten. En ook hier geldt dat haast zelden goed is. Ook veel gehoord: als jij het niet koopt, gaat de concurrentie ermee aan de haal. Pas er voor op. Het kan best zijn dat je niet de enige bent die het bedrijf op het oog heeft. Werk met een intentieverklaring. Dan heb je wat zaken op papier staan en dat zorgt voor duidelijkheid en helderheid, twee zeer belangrijke zaken bij bedrijfsovername.
Leg zaken vast
Als je merkt dat de verkoper er vanaf wilt en je dus met al die opmerkingen probeert te forceren, maak daar dan juist gebruik van. Tijdsdruk kan mogelijk de overnameprijs drukken. Als je samenwerkt met gespecialiseerde adviseurs, hou dan in je achterhoofd dat dit hun beroep is en dat ze net als de ondernemer graag willen verkopen. Ze leven van overnametrajecten. Toch is het wel aan te raden om een adviseur te raadplegen. Bedrijventekoop.nl beschikt over een netwerk van gedegen adviseurs. Laat een paar adviseurs bijvoorbeeld een offerte indienen. Als je dan een keuze hebt gemaakt, is het tijd om goede afspraken te maken. Instemmen met een beloning op basis van een open eind calculatie is niet handig. Harde afspraken over een vergoeding zijn altijd aan te raden, dit is transparant. Ook anderen die voordeel uit de overname kunnen halen, zoals chefs of managers, moet je niet altijd blind vertrouwen. Iedereen heeft zo zijn eigen belang.
Licht het bedrijf door
Als je zelf weet wat je wilt en je hebt een bedrijf op het oog, zijn er nog een aantal zaken waar je op kan letten. Staar je bijvoorbeeld niet blind op alleen de financiële gegevens van het bedrijf. Doorloop het bestaande bedrijf van top tot teen, zodat je ook weet wat voor dingen er op de werkvloer leven. Iedere onderneming heeft een eigen bedrijfscultuur en dat valt niet zomaar over te nemen en te integreren in wat jij voor ogen hebt. Mensen zijn vaak bereid om voor bepaalde personen een stapje extra te doen. Als die personen verdwijnen omdat jij het bedrijf overneemt, moet je ze kunnen blijven motiveren en zorgen dat ze ook bij jou prettig werken. Mogelijke synergievoordelen worden vaak tenietgedaan door extra kosten. Wees realistisch over eventuele nadelen. Voorbeelden: productiviteitsverlies door botsing van bedrijfsculturen, technische of personele kosten om de bedrijven op elkaar te laten aansluiten of procedurele kosten van de overname zelf.
Fasen
Een aankoopproces heeft globaal gezien 4 fasen:
- Fase 1: Voorbereiding.
Strategie en planning, profielbepaling en marktanalyse. - Fase 2: Voorlopige afspraken.
Benaderen van kandidaten, analyse en waardebepaling, intentieonderhandelingen, informatie en overleg. - Fase 3: Afronding.
Accountantsonderzoek, definitieve onderhandelingen, financiering, overdracht. - Fase 4: Implementatie.
Integratie beide ondernemingen (bij een strategische overname).