Redenen voor bedrijfsovername
U denkt er over om de eigenaar te worden van een onderneming, maar u weet niet precies hoe u dit op moet zetten en u heeft daar eigenlijk ook niet zo’n zin in. Is een bedrijfsovername dan misschien iets voor u? Voor beginnende ondernemers kan het inderdaad heel aantrekkelijk zijn om dit gedeelte over te slaan en meteen een bedrijf te hebben. Bij zo’n overname kunt u nog op dezelfde dag aan de slag. Dit komt doordat alles wat er nodig is voor een goedlopend bedrijf er al is: Een bestaand klantenbestand, ervaren personeel, naamsbekendheid, etc. Maar een bedrijfsovername is niet alleen voor beginnende ondernemers weggelegd, het is ook zeer interessant voor bestaande bedrijven. Een fabriekant kan bijvoorbeeld een winkel kopen in haar afzetmarkt en de eigen producten zelf verkopen, een transporteur die een bedrijf aan een haven koopt voor het transport over het water of een winkel die het naastgelegen pand koopt voor een grotere ruimte.
Over het algemeen zijn er drie verschillende types van kopers bij een bedrijfsovername:
Management buy-in
In dit geval komt de koper van buiten het bedrijf en wil deze zich graag inkopen. Vaak is deze ondernemer al erg succesvol geweest als werknemer en wil deze nu graag voor zichzelf beginnen. Ook is dit vaak een jonge ondernemer die al eerder succes heeft gehad met een eigen bedrijf en deze heeft verkocht. Nu begint hij aan zijn volgende uitdaging met het geld dat hij heeft overgehouden aan die bedrijfsverkoop.
Management buy-out
We spreken van management buy-out als de koper al langer bekend is bij het bedrijf, bijvoorbeeld als aandeelhouder, werknemer, of bij een famillielid. Als het goed is, is de bedrijfsovername in deze situatie korter, omdat de koper en verkoper al bekend zijn met elkaar. Aan de andere kant kan deze situatie ook voor problemen - en dus ook - een langerdurende bedrijfsovername zorgen. Vooral bij een familiebedrijf kan dit erg gevoelig liggen en kan het er heftig aan toe gaan. Het is dus erg belangrijk dat de koper en verkoper zeker weten of ze wel echt het risico willen nemen dat de bedrijfsovername mislukt.
Strategische bedrijfsovername
Bij een strategische overname wordt er een bedrijf overgenomen voor het verbeteren voor de eigen marktpositie. Het bedrijf kan bijvoorbeeld groeien op het gebied van producten/diensten en het klantenbestand, wanneer er een concurrent wordt overgenomen. Ook kan er met de overname een andere sector worden betreden. Dit is met een overname veel gemakkelijker te bereiken dan wanneer u zelf een bedrijfje wilt opzetten in een sector die u niet kent. Door een ander bedrijf over te nemen, hebt u namelijk meteen een concurrent weggenomen en beschikt u al over de benodigde kennis en heeft u al een klanten- en personeelsbestand. Bij bedrijven met veel mogelijkheden om te groeien liggen altijd investeerders op de loer. Wanneer deze het bedrijf gedeeltelijk oveneemt, blijft de aanvankelijke ondernemer in de meeste gevallen betrokken bij het bedrijf. Wanneer de investeerder kiest voor een gehele bedrijfsovername wordt er meestal een MBI’er of MBO’er aangenomen om alles te regelen.