Terug naar het overzicht

Vooruitblik op winkelgedrag

Wat is de toekomst van winkelen? Is het nog interessant een winkel over te nemen? Wat verandert er? En waar zou je volgens de onderzoekers op in moeten zetten de komende jaren om interessant te blijven? Onze partner INretail, heeft een duidelijke visie op dit gedrag. 
 

Digitalisering

GFK en Thuiswinkel.org hebben groots onderzoek gedaan onder consumenten over de toekomst van winkelen. Verwacht wordt dat online winkelen blijft groeien. Toch gaven veel consumenten aan zowel schoenen-, sport-, wonen- en mode-items ook in de winkel te blijven kopen. Naar verwachting wordt in 2027 40% van de schoenen online verkocht. 46% van de kleding zal via online kanalen bij de consument terecht komen. 33% van de ‘home & living’ producten vindt via online kanalen een eigenaar en 30% van de sportartikelen zal online over de toonbank gaan. In meer dan de helft van de gevallen wordt dus offline; in een fysieke winkel gekocht. 


Duurzaamheid is geen prioriteit meer

Consumenten worden steeds bewuster en hechten waarde aan duurzame producten en maatschappelijke verantwoordelijkheid. In 2027 zal duurzaamheid niet langer een uniek verkooppunt zijn, maar eerder een standaardvereiste. Transparantie over duurzaamheid wordt steeds belangrijker, hoewel prijs nog steeds de belangrijkste factor is bij de aankoop van duurzame producten.


Maak het persoonlijker en makkelijker

Consumenten verwachten steeds meer van hun online ervaring, inclusief een gepersonaliseerd aanbod van producten, hoewel slechts een minderheid bereid is persoonlijke gegevens te delen (slechts 12%). Echter, na een eerdere aankoop verwacht bijna een derde (28%) wel een meer gepersonaliseerd aanbod. Ondanks deze verwachtingen bestaat bij vier op de vijf consumenten (79%) bezorgdheid over mogelijke misbruik van verzamelde informatie. Transparantie over gegevensverzameling en bescherming is daarom essentieel. Daarnaast hechten consumenten waarde aan technologische ontwikkelingen die het online winkelen makkelijker maken, zoals vereenvoudigd afrekenen en verbeterde service. Deze technologieën, zoals digitale kassabonnen in fysieke winkels, kunnen de winkelervaring aanzienlijk verbeteren en worden positief ontvangen door een groot deel van de consumenten (89%).
 

Bedrijf kopen

Met deze wetenschap blijft het dus zeker interessant een retailonderneming over te nemen. Wil je eens sparren over je koopplannen of wil je juist verkopen? Neem contact op met INretail of Bedrijventekoop.nl. We helpen je graag verder.