Terug naar het overzicht

Hoe kan ik me inhoudelijk voorbereiden op het verkopen of kopen van een bedrijf?

Als je voor een bedrijf (ver)kopen gaat is het belangrijk dat je hier goed op voorbereid bent. Ga na hoe het gehele proces eruitziet. En wanneer het verstandig is om betrokken adviseurs in te schakelen. Daarom helpen wij je in deze blog alvast een spreekwoordelijk handje op weg. Onder het mom van: een goede voorbereiding, is het halve werk!

 

Voorbereiding bedrijf kopen

Als koper zijnde is het eerst zaak om te bepalen wat je wilt. En waarom je dit wilt. Ook is het – vanuit het tegenovergestelde perspectief - net zo belangrijk om te bepalen wat je níet wilt. En waarom je dit niet wilt. Hoewel dit als logisch en vanzelfsprekend klinkt, is het toch van groot belang om dit voor jezelf helder te hebben. 

Enerzijds is dit namelijk goed om vooraf je interesse in goede banen te leiden. Heb helder naar wat voor soort branche, type bedrijf, regio én omvang je voorkeur gaat. Anderzijds zijn dit tegelijkertijd ook de eerste vragen die je aan een verkoper kan stellen. Als verkoper zijnde wil je natuurlijk niet je bedrijf aan de eerste de beste verkopen. En maak je dus een goede indruk als je weet waarom je interesse hebt in zijn bedrijf. De vragen die je aan hem stelt kunnen dan ook kritisch beoordeeld worden.

Verder is het van belang om jezelf te verdiepen in de markt. Denk aan de marktomstandigheden, marktontwikkelingen, het potentieel en andere factoren. Uiteindelijk moet je dan alles op een rijtje zetten. Om erachter te komen wat je precies zoekt in een bepaald type bedrijf. En wat voor rol je hierin opneemt. Een verkoper zal minder op zoek zijn naar een koper die alleen de boel in de gaten houdt. Maar, juist wel met een gepassioneerde ondernemer die het bedrijf naar een volgende fase wil (én kan) brengen. Dit is dan ook direct een onderdeel van de presentatie over jezelf: ga na wat je toegevoegde waarde is!

 

Voorbereiding bedrijf verkopen

Voor de verkoper zijn weer andere aspecten van belang. Het is namelijk belangrijk om vooraf te weten wat je in termen van opbrengst mag verwachten. Een waardering geeft hier als eerste informatie over. Dit richt zich namelijk op zowel interne- als externe factoren. Met een SWOT-analyse kan je eenvoudig de sterke en zwakke punten van een onderneming bloot leggen.

De uitkomst hiervan kan ertoe leiden dat je eerst gaat werken aan de zwakke punten vóór je overgaat tot de verkoop van het bedrijf. Ook als er nauwelijks zwakke punten zijn kan de waardering leiden tot een kwantitatief onderdeel. Naast de waarde zijn ook de prijs, betalingsstructuur en randvoorwaarden van belang. Hierdoor krijg je niet alleen een beeld over de waarde (theorie), maar ook over de opbrengst (praktijk). De waarde kan uiteindelijk als vraagprijs gehanteerd worden. 

In informatiedocumenten die voor de kandidaat-kopers worden opgesteld kan dezelfde informatie worden verwerkt die tijdens de analyse en waardering verkregen zijn. Uiteindelijk ontvangen zij dit nadat de geheimhoudingsovereenkomst is ondertekend. De uitgangspunten voor de prognose zijn de waardering en vraagprijs. Dit moet bij de kandidaat-koper bekend zijn om te weten hoe de verkoper tot een vraagprijs is gekomen. De beoordeling ervan door de kandidaat-koper is vervolgens ook de eerste stap tot de onderhandelingen.

 

Meer informatie

Bedrijventekoop.nl biedt uitkomst als je op zoek bent naar een geschikte kandidaat voor zowel verkoop als aankoop. Wil je meer weten van het gehele traject van bedrijf (ver)kopen dan verwijzen we je naar ons boek. Wil je gewoon eens van gedachte wisselen, dan mag je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.