Terug naar het overzicht

Vijf dingen om te overwegen voor je een bedrijf koopt

Een bedrijf overnemen betekent een ingewikkeld proces aangaan. Neem om de beste deal te sluiten deze 5 aandachtspunten mee in je gedachten.  

Laat de onderhandelingen over aan de experts

Tijdens een onderhandeling spelen er altijd verschillende emoties mee die voor complexiteit zorgen in de gesprekken. Bovendien weten de deskundigen als geen ander hoe je naar een overeenkomst toe werkt. Luister daarom naar ze en volg hun adviezen op, zo zetten jullie beiden met een glimlach een handtekening onder het contract.  

Domeinnaam

Het internet is tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze samenleving. Daarbij koopt iedere consument weleens een product online. De online wereld is kortom een kans om je omzet te vergroten. Noteer een domeinnaam check op je to-dolijst om dit hoofdstuk alvast af te sluiten. Heeft de verkopende partij al een domeinnaam geregistreerd of een website live staan? Neem dit facet dan eveneens op in de voorwaarden. Laat daarnaast de waarde van een domeinnaam bepalen door een SEO-specialist. Hierdoor sla je meteen de rendabelste weg in waaruit bijvoorbeeld Google je meerdere opties overhandigt om verder te groeien. 

Toekomst

Stel jezelf de vraag: hoe levensvatbaar is dit bedrijf over 10 jaar? In onze wereld zijn veranderingen dagelijks een feit en daardoor moet je als ondernemer steeds effectief handelen om je marktpositie veilig te stellen. Verdiep je in de toekomstige trends om te innoveren op het juiste moment. Hiervoor zijn er verschillende methodes, zoals boeken lezen, je doelgroep interviewen en experimenteren.  

Sluit een concurrentiebeding af

De vertrekkende eigenaar kent natuurlijk ieder detail in de business en zou vervolgens direct na de overnamedatum de plek van opkomende concurrent kunnen innemen. Door een concurrentiebeding af te spreken, mag de ondernemer 3 jaar lang geen stap zetten in de sector. Zo wend je eventuele conflicten af.  

Bouw aan je relaties met de medewerkers

De medewerkers zijn de brandstof van een organisatie en daarmee onmisbaar. Investeer daarom vanaf de eerste dag in een relatie met de medewerkers ploeg, omdat ze de processen goed kennen en hiermee je voorzien van de voortreffelijkste aanwijzingen. Met andere woorden: de assistenten weten waar de mogelijkheden liggen.