Wat is je persoonlijke doel bij het verkopen van je bedrijf?
De praktijk leert dat de meest succesvolle bedrijfsoverdrachten plaatsvinden door een ondernemer die weet wat hij wil. Als een ondernemer duidelijke persoonlijke doelen gesteld heeft en daarbij duidelijk heeft welke zaken in positieve en negatieve zin een bijdrage leveren aan een succesvolle deal, maakt dit de overdracht eenvoudiger.
Persoonlijke doelen
De wijze waarop de ondernemer in het bedrijf staat, bepaalt in belangrijke mate het karakter van de overdracht. Stel daarom persoonlijke doelen, waarbij je persoonlijke wensen worden meegenomen, zoals:
- Aan wie wil je jouw bedrijf bij voorkeur overdragen en is dit realistisch?
- Betrek je jouw familie bij je afwegingen?
- Ga je na overdracht een periode samenwerken met de kopende partij? Wil je na overdracht betrokken blijven? Zo ja, hoe zie je die betrokkenheid voor je: financieel, operationeel, als adviseur zonder bevoegdheden?
- Ben je van mening dat je bedrijf met een capabele opvolger ook zonder jou kan voortbestaan?
- Wanneer moet de overdracht een feit zijn?
- Wanneer ben jij klaar voor overdracht? En hoe zit dat met je familie of medewerkers?
- Hoe ga ik het verkopen van mijn bedrijf aanpakken? Ga ik zaken zelf oppakken of schakel ik een specialist in?
Voorbereiding
Door tijdig over deze zaken na te denken en mogelijk bespreekbaar te maken binnen je familie, ben je al bezig met de voorbereiding. Een bedrijfsoverdracht is vaker een proces van jaren dan van maanden. Door tijdig over cruciale zaken na te denken maak je een goed begin. Er zijn diverse bronnen beschikbaar waar je nuttige informatie vandaan kan halen om je nog beter voor te bereiden op de stappen van het verkooptraject. Bedrijventekoop.nl schreef een whitepaper die gratis te downloaden is over Bedrijf verkopen – Alles wat je moet weten van A tot Z!. Wil je hierover klankborden? Bel ons gerust!